Kicserélhető a xenon lámpa halogénre?

Az utakon futó autók többsége még ma is halogén izzót használ, bár egyre több, elsősorban felső- vagy prémiumkategóriás kocsiba szerelnek xenon lámpákat. A két típus közül melyik a jobb? Van értelme a xenon világítást halogénre cserélni az autókban? Van erre lehetőség egyáltalán?

Xenon vagy halogén?

A régebbi autók esetében nem nagyon volt kérdés, a sárgás fényű halogén izzók használatával biztosíthattuk az utakon, hogy időben észrevegyenek minket, és azt is, hogy mi is meglássuk az elénk kerülő útakadályokat. A lámpák élettartama ugyan nem tartott örökké, még a hosszabb csereperiódussal rendelkező izzók sem húzták tovább nyolcszáz-, vagy ezer óránál. Ez azonban több, mint egy hónap lenne folyamatos használat mellett, amely még így sem tekinthető kevés időnek. Ráadásul a kiégett izzók cseréje nem túl bonyolult feladat, és az ára sem egetverő: gyártótól függően a néhány száz forintos darabtól a pár ezer forintosig könnyen beszerezhető egy-egy darab. Ez persze nem jelenti azt egyértelműen, hogy jobb a halogén izzó, mint a xenon. Sőt, bizonyos tekintetben a xenon lámpák tekinthetők jobbnak. Ezek kékesfehér fényt bocsátanak ki, amelyeknek sokkal nagyobb a fényerejük, mint a halogén izzóknak. Ráadásul ez sokkal jobban hasonlít a nappali fényre, mint a másik vizsgált termék sárgás fénye. A xenon izzók mellett szól az is, hogy lényegesen hosszabb az élettartama. Ezek a lámpák sokszor a kettőezer-ötszáz órás használatot is meg tudják haladni. Egy dologban viszont a halogén izzó viszi a prímet: a xenon izzók jóval drágábbak, ha cserére van szükség. Ráadásul, ha nem az izzóval van a baj, akkor a hozzá közvetlenül kötődő alkatrészek javítása vagy cseréje bőven átlépheti a hat számjegyű költséget is.

Xenon helyett halogén?

Ha modern autót veszünk, akkor bele kell kalkulálnunk a vásárlásba, hogy adott esetben a kocsi fenntartási költsége is magasabb lehet, mint egy régebbi típusú járműnek. Ebbe beletartozik az is, hogy időnként meg kell vizsgálnunk a világításokat, cserélni az elhasználódott izzót, szükség esetén helyrehozni az elnyűtt alkatrészeket. Ha az első meghibásodásnál jövünk rá, hogy elég lett volna nekünk egy olcsóbb kategóriás négykerekűt vásárolnunk, mert hosszú távon nehezen tudjuk a szervizelését megoldani, akkor mit tehetünk? Cseréljük le a drága alkatrészeket olcsóbbra? Adjuk el az autót? Megoldás lehet, ha egyes elemeket kicserélünk. Azonban a világítás kiváltása egy olcsóbban szervizelhető típusra, nem olyan egyszerű, mint az, ha egy barátságosabb árfekvésű gumiabronccsal szereljük fel a kocsinkat. Egyrészt minden komolyabb átalakításnak szerepelnie kell az autó forgalmijában, máskülönben nem fog átmenni a következő esedékes vizsgán a jármű. Másrészt viszont a legtöbben fordított esetben gondolkodnak a cserén, és a halogén izzóval felszerelt kocsiba akarnak xenon izzót tenni, talán nem is véletlenül. Teszik ezt először is azért, mert bíznak a hosszabb élettartamban. Ugyanakkor tisztában vannak azzal, hogy az átszerelés költsége nem a legolcsóbb mulatság. Nem elég ugyanis az izzókat cserélni, a két rendszer nem kompatibilis egymással. Először a lámpatestet kell lecserélni, majd a vezetékelést is meg kell oldani egy szerelővel. Ráadásul a xenon izzóval rendelkező autók vezérlő egysége is érzékelni fogja, hogy valami nem stimmel. Ezt a hibát pedig jelezni fogja a műszerfalon, amelyet szintén el kell tüntetni a szerviz segítségével. Nem tűnik kifizetődő megoldásnak tehát a xenon lámpa halogénre cserélése.

A weboldal sütiket (cookie-kat) használ, hogy biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújtsa.

Adatvédelmi szabályzat