Hogyan válassz akkumulátort?

Hűvös, téli reggeleken nehezen indul az autó, vagy egyáltalán nem? Érdemes megnézni, hogy alkalmas-e még az akkumulátor érdemi munkára. Ha eljárt felette az idő, akkor bizony nincs mit tenni, újat kell beszerezni. Mire figyeljünk, ha akkumulátort vásárolunk?

Biztos, hogy cserélni kell?

Ha bepattanunk az autóba és ráadjuk a gyújtást, akkor megszoktuk, hogy kis duruzsolás után szinte azonnal beindul a motor. Ha azonban szenvedni halljuk, vagy nem is ad hangot, akkor az első, ami eszünkbe juthat az az akkumulátor lemerülése. Mielőtt azonban kidobnánk, és rohannánk újat venni, gondoljuk át: biztos, hogy ott a hiba? Az, hogy nem indul a kocsi, sok más alkatrész hibájára utalhat. Sőt, az is lehet, hogy a mi hibánk. Elképzelhető, hogy bekapcsolva hagytunk valamilyen fogyasztót, ami lemerítette az elemet, de az sem kizárt, hogy csak régen használtuk az autót és emiatt nem indul pöccre a verda. Ráadásként még az is előfordulhat, hogy nincs rendesen meghúzva az akkusaru, és rosszul érintkezik, nem tud áramot biztosítani az indításhoz. Bármi is történt, érdemes vásárlás előtt bevizsgáltatnunk a régi akkumulátort, vagy legalább megpróbálni feltölteni, hátha életet lehet még bele lehelni. Persze, ha négy-öt éve használjuk, akkor ne csodálkozzunk rajta, hogy eljött a pillanat, amikor nem tudunk közlekedni az autóval az akksi idejének lejárta miatt. Ha mindenképpen cserélni kell, akkor honnan és milyet válasszunk?

Mire figyeljünk?

Ha új akkumulátort keresünk, sok szupermarketben is kaphatunk néhány típusból, azonban érdemes inkább az autósboltokat, szervizeket felkeresnünk. Egyrészt, ha nem értünk hozzá, akkor ott kaphatunk segítséget, másrészt pedig a nagyobb választék miatt. Ha nem kérünk javaslatokat, hanem önállóan választunk, akkor figyelembe kell vennünk néhány paramétert. Egyrészt nem mindegy, hogy milyen fizikai méretei vannak az autónkban lévő akkumulátornak. Pontosan akkorát kell választanunk, ellenkező esetben lehet, hogy nem fog beférni, úgy van kialakítva a helye a kocsiban, hogy esélytelen, hogy akár csak néhány milliméterrel nagyobb kerüljön a régi helyére. Ha felvesszük a méreteket, vegyük figyelembe, hogy egyes típusoknál padlóléc van kialakítva az akksi rögzítésére, ezt számoljuk bele a választáskor, különben nem fér rá a tálcára az alkatrész. Fontos szempont, hogy jobbos vagy balos akkumulátor van-e az autónkban. Ez azt mutatja meg, hogy a pozitív és negatív pólus hol, melyik oldalon helyezkedik el az elemen. A legtöbb autó úgy van kialakítva, hogy a kábelek olyan hosszúak, hogy csak a megfelelő pólusra lehessen bekötni, így nincs esély rá, hogy fordított állásúra cseréljük az elhasznált darabot. A pólusok vastagsága is eltérhet: a normál típusnál a pozitív húsz milliméter, míg a negatív két milliméterrel vékonyabb. Az úgynevezett ázsiai típusú akkumulátoroknál jóval vékonyabb, akár tizenkét milliméter is lehet. Nem elhanyagolható szempont a kapacitás sem. Ha a pénztárcánk engedi és az autónkba is befér, akkor érdemes a nagyobbat venni, hiszen ez várhatóan tovább fogja bírni. Az utóbbi években elszaporodtak a Start/Stop rendszerű autók, így akkumulátor vásárlásakor azt is figyelembe kell vennünk, hogy a mi kocsinkba ez be van-e építve vagy sem. Ha igen, akkor csak olyan akksit vehetünk bele, amely alkalmas a rendszer energiaellátására, a standard akkumulátorok ilyen esetben nem elegendőek. Ha mindezeket figyelembe vettük, akkor már csak a pénztárcánk szabhat gátat az alkatrész vásárlásának, az egyes prémium márkák ugyanis drágábbak, mint a kevésbé ismert gyártók termékei.

A weboldal sütiket (cookie-kat) használ, hogy biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújtsa.

Adatvédelmi szabályzat