Használható állapotban van még a nyári abroncsom?

A gondos autótulajdonos mindig odafigyel a gumiabroncsok állapotára és nem felejti el lecserélni azokat az évszaknak megfelelő szettekre. Ha közeledik a hideg, akkor a téli abroncsok kerülnek elő, ha pedig újra eljön a jó idő, akkor a nyári. Ha otthon tároljuk őket, akkor mire kell figyelnünk, mielőtt felkerülnek a kocsira a nyári gumik?

Tapadás nélkül nem megy

A jó állapotú gumiabroncsok megléte rendkívül fontos a biztonságos közlekedés szempontjából. Az autó ugyanis mindössze ezek segítségével érintkezik az úttal, így természetesen elévülhetetlen szerepük van a kocsi lassításában és megállításában. Ha nem működnek megfelelően, akkor nem csak a vezetési élmény csökken, hanem jelentősen megnő a baleset kockázata is. Egy rossz állapotú gumiabroncs miatt ugyanis méterekkel nőhet a fékút hossza, így pedig nem marad esélyünk elkerülni egy ütközést, és megállni, ha kiugrik elénk egy vad vagy valaki hirtelen lelép elénk az úttestre. Arról nem is beszélve, hogy az autó úttartása is lényegesen megváltozik az abroncsok állapotromlásának köszönhetően, így pedig nehezebben kivitelezhetővé válik egy manőver vagy éppen egy egyszerű kanyarodás is, mi pedig könnyedén az árokban találhatjuk magunkat. Mindig az évszaknak megfelelő abroncsokat használjunk, azok fognak a legmegbízhatóbb hatásfokon működni. Az átszerelést a nagykönyv szerint hét Celsius-fok körüli átlaghőmérsékletnél kell megejteni. Előtte azonban vizsgáljuk meg, hogy milyen állapotban vannak a már használt, az előző szezonban elrakott abroncsaink. Mire kell figyelnünk velük kapcsolatban?

A legfontosabb paraméterek

A gumiabroncsok állapotfelmérése a legtöbb esetben szabad szemmel is elvégezhető: láthatjuk rajta, hogy mennyire használt, van-e rajta kidudorodás, szálszakadás vagy valamelyik oldalán simára kopott folt. Fontos megnéznünk a profilmélységet is, amely jogszabályi előírás szerint nem lehet kevesebb, mint 1,6 milliméter. A szakértők a minimum két-három millimétert tartják még jónak, de egyedi döntés, hogy 1,6 milliméterig felrakatjuk-e vagy sem. Az alatt azonban kötelezően új szett után kell néznünk. A gumiabroncs másik fontos tényezője a kora. Ezt is megállapíthatjuk mi magunk is, ha ránézünk a gumira. Az úgynevezett DOT-számot kell keresnünk, amely az abroncs külső oldalfalán található. Ez egy négyjegyű szám, amelynek az első két számjegye a gyártás hetét, míg a második két számjegye a gyártás évét jelöli. Egy gumiabroncs a használattól és a tárolástól függően maximum nyolc-tíz évig használható, ezután anyagából adódóan elöregszik, és már nem képes megfelelő működésre. Magára valamit is adó gumiszerviz hét-nyolc évesnél idősebb abroncsot már fel sem szerel az autóra. Még akkor sem szabad használni, ha első ránézésre kiváló állapotban van, hiszen elveszíti ruganyos képességét, felkeményedik és jelentősen megnöveli a baleset kockázatát. Szemrevételezéssel azt is megállapíthatjuk, hogy van-e sérülés az abroncson. Szálszakadás mellett vágás, egy kiálló szög vagy csavar okozhat lassú defektet. Ha azonban az ellenőrzés elmaradása miatt a defekt hirtelen következik be, ráadásul nagy sebességnél, például az autópályán, akkor ember legyen a talpán, aki meg tudja fogni a rakoncátlankodó autót. Ha minden ellenőrzésen átment és minden paraméternek megfelelt a nyári gumink, akkor szereltessük fel az autóra. Figyeljünk a guminyomásra is, ha rosszul állítjuk be, akkor könnyebben elhasználódhatnak az abroncsok, de a fogyasztásunk optimális szinten tartásában is fontos szerepe lehet.

A weboldal sütiket (cookie-kat) használ, hogy biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújtsa.

Adatvédelmi szabályzat