Hivatalosan is középkorú az ABS

Egyszer mindenkit elér a középkor, és belép a 40-esek klubjába. Ez azonban nem mindenkit szokott jól érinteni, de az ABS ennek is örülhet. A blokkolásgátló minden nappal fejlődik, számos nem megtörtént balesetet köszönhetünk neki.

Technika és presztízs

A Mercedes 1978-ban, augusztus végén mutatta be az első igazi ABS-t. A Bosch-sal együtt jegyzett fejlesztés számos tragédiát akadályozott meg, mérhetetlenül sok baleset nem következett be neki köszönhetően. Több más találmány is neki köszönhetően született meg, például a menetstabilizálásra használatos eszközök is. Az ABS, azaz az olyan fékrendszer elődje, ami a blokkolás gátlásért felel, néhány évvel korábban készült el. 1970-ben azonban a Mercedes még nem állt készen arra, hogy sorozatban gyártsa ezeket az eszközöket. Pontosabban olyan minőségben nem tudták előállítani, ami megfelelt volna a Mercedes márka presztízsének. Nyolc évet kellett tehát várni a végleges verzióra, így nem csak kinézetre, technikailag is tökélesedett: használatával nem fordulhatott elő, hogy fékezésnél blokkoljanak a kerekek. Erre egyébként korábban már voltak kísérletek, több német feltaláló is próbálkozott azzal, hogy szabályozzák a fékezés erősségét.

Mindenki beelőzte

Érdekesség, hogy a repülőknél és a vonatoknál már az 1950-es években is elérték, hogy működjenek így a kerekek, de az autók esetében ezt jóval nehezebb volt kivitelezni. Erre tehát 1978-ig kellett várni. Ezután azonban töretlen fejlődésnek indult az ABS. A 90-es évek elején már minden busz, motorkerékpár és teherautó is rendelkezett ilyen eszközzel, simán lehetett vezérelni, így versenyautókba is bekerült. A vezérlőegység ezzel párhuzamosan fejlődött, egyre több feladatot tudott elvégezni, mindezek ellenére a mérete csökkent. Ha pedig nincs ABS, nincs olyan eszköz sem, ami a menet stabilizálásáért felel. A blokkolásgátló azonban nagyobb fejlődésen ment keresztül, és jelentősebb mérföldkőnek számít. Felmérések szerint az ABS-nek köszönhetően a balesetek mintegy 20 százalékkal csökkentek olyan tragédiákban, ahol több autó találkozott. Ahol csak egy jármű volt érintett, ez az arány közel egyharmados. Motorok esetében az arány megközelíti a 40 százalékot is. Fontos, hogy az ABS bizonyos esetekben csökkenti a fékutat. Ha számokat nehéz is visszaellenőrizni, a tény, hogy az ABS-nek komoly biztonságtechnikát növelő szerepe van, ez vitathatatlan. Éppen ezért Isten éltesse 40. születésnapján!

A weboldal sütiket (cookie-kat) használ, hogy biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújtsa.

Adatvédelmi szabályzat