Biztos, hogy EGR szelep hibája áll a háttérben?

Úgy érzed, befuccsolt az EGR szelep, azaz más néven kipufogógáz-visszavezető a kocsidon? Van rá esély, de mielőtt lázas alkatrészcserébe vágnád magad, nem árt, ha tudod, hogy a hajtómű teljesítménycsökkenésére utaló tünetek – amelyek alapján a diagnózist felállítottad – utalhatnak ezer plusz egy egyéb problémára is. Ha nem szeretnél feleslegesen időt és pénzt pocsékolni alkatrészcserékkel, lehet, hogy jobban jársz, ha egy szakszerű tényfeltárás után ugrasz csak bele a javításba. Nézzük, mik az EGR meghibásodásának tipikus jelei, és milyen egyéb komponensek amortizációjára hívhatják fel a figyelmünket?

Az EGR meghibásodásának általános jelei

  • Ingadozó, akadozó alapjárat.
  • Erős üzemanyagbuké.
  • Kopogó hangeffektek.
  • Növekvő üzemanyag fogyasztás.
  • Sikertelen emissziós teszt.
  • Motorhiba visszajelző lámpa felvillanása.

Különbséget kell tenni a kipufogógáz-visszavezető szelep nyitott vagy zárt státuszú elakadása között, a két állapot, ugyanis, különböző tüneteket produkál. A nyitott stádiumú blokk azt indukálja, hogy a kipufogógázok gyakorlatilag megállás nélkül ömlenek a szívócsonkba. Ilyenkor gyakran fordulhat elő hideg motornál ingadozó alapjárat, esetleg alapjáraton a motor el is akadhat, jelentős üzemanyag fogyasztásemelkedést tapasztalhatunk, illetve az erős hajtóanyag szag is lényeges kórisme, hiszen a kipufogóból jóval számottevőbb mennyiségű szénhidrogén távozik, ami persze azt is generálja, hogy ilyen gonddal az autónk nem fog átmenni egy emissziós teszten a már említett túlzott szénhidrogén tartalom miatt. A műszerfalon láthatjuk a motorhiba jelző kigyulladását. A zárt helyzetű stop viszont, éppen ellenkező hatást eredményez, hiszen elzárja a kipufogógáz visszaáramlását a csonkba. Ezt többnyire hanghatásokkal jelzi számunkra a jármű, ugyanis alacsony fordulatszám mellett a hajtómű kopogó hangot prezentál, ami amúgy a magas hőmérséklet eredményeképpen az üzemanyag túl korai égésének az egyértelmű jele. Hangos robbanásokat is tapasztalhatunk, ami már nem jó ómen, mert a túlhevülés miatt a normál égést egy újabb is követheti, a kettő együtt viszont már akkora túlerő, hogy a motor roncsolódását okozhatja. Nyilvánvalóan ebben a szituban is jelentősen megbomlanak a helyes arányok a kipufogón keresztül távozó gázok esetében, viszont itt a magas hőmérséklet eredményeképpen a nitrogén-oxid túlburjánzása tapasztalható. A Check Engine ilyenkor is a szívbajt hozza ránk.

És akkor ez most tényleg az EGR szelep hibája?

Na, ez egy jogos kérdés, ha a fenti szimptómák kombinációjának hatására ezt az alkatrészt hozzuk ki vétkesnek, ugyanis pont ezek a problémák sok egyéb rendszerhibát is jelezhetnek más komponensek kapcsán, nevezetesen: gyújtógyertyák, gyújtáskábelek, a motor egyes szenzorai, üzemanyagszűrő, üzemanyagnyomást szabályozó szelep, injektor, gyújtás, henger, oxigénszenzor, vákuumszivárgás, hengerfejtömítés – és napestig sorolhatnánk. Így láthatjuk, hogy egy szakavatott kórmegállapítás nélkül felelőtlenség beskatulyázni a problémánkat az EGR hatáskörére kiterjedően.

A weboldal sütiket (cookie-kat) használ, hogy biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújtsa.

Adatvédelmi szabályzat