Az üzemanyagszűrőt is minden alkalommal cserélni kell?

Az autó tökéletes működéséhez különböző folyadékokra van szükség, amelyek közül talán a legfontosabb a motorolaj és természetesen az üzemanyag. Utóbbi nélkül a kocsi nem megy sehova, míg előbbi a motor élettartamának meghosszabbításában vállal elévülhetetlen szerepet. Azonban ezeknek nem csak a jelenléte fontos, hanem a működési hatásfokuk sem elhanyagolható. Ügyelnünk kell a tisztaságukra, ezért meg kell tennünk a megfelelő lépéseket.

Az olajcsere

Ahhoz, hogy az autónk hosszú évekig hibátlan működés mellett rója az utakat, figyelnünk kell rá, hogy mindig a megfelelő mennyiségű és minőségű motorolajjal legyen feltöltve. Szerepe, hogy védje a motort az extrém elhasználódástól, kopástól. Ezt úgy éri el, hogy vékony filmréteget von a fémes elemek közé, ezáltal megóvva az egymáson forgó alkatrészeket, hogy azok roncsolják egymást. A motorolajnak komoly feladata van az optimális hőmérséklet fenntartásában, az erőforrás hűtésében is jelentős részt vállal. Ráadásul a hozzáadott adalékanyagoknak hála a korróziótól is védi a motor alkatrészeit. Az áldásos hatásait azonban nem tudja a végtelenségig kifejteni. Egyrészt a tökéletesen működő autóban is folyamatosan csökken a mennyisége: akár néhány deci is „eltűnhet” ezer kilométerenként, elsősorban a természetes párolgás miatt. Másrészt idővel csökken az adalékanyagok hatékonysága, ráadásul minél tovább használjuk, annál nagyobb mértékben romlik a hatásfok. Emiatt a motorolajat gyakran ellenőriznünk kell. Ha szükséges pótoljuk, mert a kritikus szint alá csökken a mennyisége, vagy cseréljük le, ha nem találjuk megfelelőnek a minőségét. A motorolaj csereperiódusa a szakértők szerint maximum egy év vagy tizenöt-húszezer futott kilométer, ezután már nem garantálható, hogy maradéktalanul el tudja végezni a feladatát.

Cseréljünk üzemanyagszűrőt is?

Az olajcsere bizonyos feltételek mellett otthon is elvégezhető, ám a legtöbben ezt mégis szakemberre bízzák. Jól is teszik, A szervizben könnyedén meg tudják állapítani az olajcsere közben, hogy szükséges-e más alkatrészek javítása vagy cseréje is. Ilyenkor ugyanis minimum az üzemanyagszűrő ellenőrzése ajánlott. Ennek az apró alkatrésznek a feladata, hogy kiszűrje az esetlegesen az üzemanyagba kerülő szennyeződéseket, apró részecskéket, amelyek a motorba kerülve könnyen károsíthatják azt. Az üzemanyagszűrő viszont nem meglepő módon idővel elhasználódik, eltömődik, emiatt pedig problémákat okozhat az erőforrás működésében. Hogy ez mikor történik meg az nagyon változó, a gyártók normál esetben valahol harminc-ötvenezer kilométer megtétele után javasolják a cserét, de néha ez akár százezer kilométer megtételére is kitolható. Legalábbis a benzines autók esetében. Más a helyzet, ha a dízeles autók üzemanyagszűrőit vizsgáljuk. Ez nem az alkatrész hibája, a különbség az üzemanyagok tulajdonságai közötti eltérésben keresendő. A dízel üzemű gépjárművek esetében az üzemanyagszűrő sokkal nagyobb terhelésnek van kitéve, emiatt könnyebben elhasználódik. A megviselt alkatrészt ezért sűrűbben érdemes cserélni, általában évente. Ez pedig nagyjából egybe esik egy átlagos olajcsere periódussal. Így összességében elmondható, hogy az olajcsere alkalmával esedékes üzemanyagszűrő cseréje nagyban függ az autó típusától. Ha benzin üzemű járművet használunk, akkor általában nem szükséges, míg abban az esetben, ha dízel üzemű kocsival jelentkezünk a folyadékcserére, akkor számolnunk kell az üzemanyagszűrő cseréjének költségével is.

A weboldal sütiket (cookie-kat) használ, hogy biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújtsa.

Adatvédelmi szabályzat