Ezért nem érdemes a DPF regenerálás közben leállítani a kocsid

Az utakat egyre nagyobb számban lepik el az autók. Ennek következtében folyamatosan nő az általuk kibocsátott káros anyagok mennyisége is. Ezt ellensúlyozandó az Európai Unió évek óta folyamatosan szigorodó rendelkezéseket vezet be a szennyezőanyagok kibocsátásának csökkentésére. Emiatt az autógyártók kénytelenek új eszközöket bevetni, hogy a futószalagról újonnan legördülő járműveik megfeleljenek az elvárásoknak. Ezért kezdték el használni a részecskeszűrőt is.

Mire jó a részecskeszűrő?

A szabályozásoknak egyre nehezebb megfelelni, az Európai Unió által kiadott normák minden alkalommal nehezebbé teszik a gyárak számára, hogy az előírt mennyiség alatt tudják tartani az autójuk károsanyag kibocsátását. Ezért különböző trükköket alkalmaznak, olyan alkatrészeket építenek a járművekbe, amely segít „eltüntetni” az égéstermék nagy részét. Így került a dízel üzemű autókba a DPF-nek, vagy magyarul részecskeszűrőnek nevezett kiegészítő elem. Feladata, hogy az égésből származó korom és füst apró, de annál károsabb részecskéit megszűrje. A kipufogó előtt helyezkedik el, a kiáramló gázok teljes egészében az alkatrészen haladnak keresztül. A részecskeszűrő szövevényes falán azonban ezek a szemcsék megtapadnak, ami idővel ahhoz vezethet, hogy megtelik a szűrő, ami egyrészt azzal jár, hogy a károsanyag kibocsátás jóval a megengedett érték fölé ugrik, másrészt nem tudja az autó az optimális teljesítményt biztosítani, megnőhet a fogyasztás is. Ezért a részecskeszűrőt úgy találták ki, hogy bizonyos időközönként „meggyógyítja” önmagát. Ez annyit jelent, hogy abban az esetben, ha a DPF telítetté válik, akkor jöhet a korom kiégetése, vagyis a regenerálás. A legtöbb autó esetében ez négy-hatszáz kilométerenként megtörténik, normál használat esetén.

A DPF regenerálása

A korom elégetése automatikusan történik, ezt a gyakorlatlan autóvezető sokszor észre sem veszi. A rutinos sofőrök azonban tudják, hogy mennyire fontos az, hogy az autó el tudja végezni a műveletet. Ehhez a részecskeszűrőnek megfelelő feltételek kellenek és némi idő. A folyamat ugyanis nagyjából öt-hatszáz fokon indul be, és eltarthat legalább tíz, de akár harminc percig is. Előbbi azonban nem tud megvalósulni az állandó dugóban poroszkálás közben, de akkor sem, ha alacsony fordulatszámon utazunk egyenletes tempóban. Emiatt érdemes néha akkor is átugranunk a szomszéd városba, ha nincs ott különösebb dolgunk, vagy minimum két-háromezres fordulatszám mellett közlekednünk az autópályán egy fél órát. Amíg ezt megtesszük, addig hagyunk időt a részecskeszűrő regenerálására. Ha nem tud a folyamat végbemenni, akkor azt kockáztatjuk, hogy idő előtt tönkremegy a DPF, ami amellett, hogy megnő az autó károsanyag kibocsátása és szennyezzük a környezetet, nem fogunk tudni átcsúszni a műszaki vizsgán sem. A részecskeszűrő tisztítása vegyszerrel is elvégezhető pár tízezer forintból, ami, ha szerencsénk van, utolsó pillanatos megoldás lehet, azonban, ha nem lehet megmenteni az alkatrészt, akkor annak a cseréje több százezer forintos költséget is eredményezhet. Fontos tehát, hogy hagyjunk időt a dízel autók részecskeszűrőjének regenerálására. Ha azt tapasztaljuk, hogy hirtelen megnő a fordulatszám, vagy a fogyasztás. Ha azt vesszük észre, hogy ismeretlen, kissé égett olajos szagot érzünk, ha kicsit jobban melegszik az utastér a megszokottól, akkor jó eséllyel éppen aktív a DPF regenerálási procedúra. Ebben az esetben érdemes hagynunk még dolgozni az autót, ne állítsuk le azonnal.

A weboldal sütiket (cookie-kat) használ, hogy biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújtsa.

Adatvédelmi szabályzat