Az autó fék nélkül egy rémálom

Az autó nyújtotta nagy élmény, hogy minden erőkifejtés nélkül nagy sebességgel lehet vele helyet változtatni, rövid idő alatt, gyorsan, nagy távolság tehető meg a segítségével. Az élmény azzal teljes, hogy – ha akarunk vagy szükséges – meg is tudunk az autónkkal állni.

A fékrendszerek egyre jobbak és egyre bonyolultabbak

Ahogy gyorsultak az autók, ahogy nőtt a csúcssebesség, úgy tökéletesedtek a fékrendszerek is. Ezek azonban máig egyszerű alapelven működnek, aminek lényege: a mozgási energia átalakítása súrlódás útján hőenergiává, egészen egyszerűen fogalmazva, az autó nagy sebességgel forgó keréktengelyét odaszorítjuk valamihez, ami olyan erősen súrlódik vele, hogy képes meg is állítani. Mondhatnánk, hogy egészen primitív megoldásról van szó, mintha csak letennénk a lábunkat a bicikliről és úgy állítanánk meg. Az elv valóban egyszerű, de a fékrendszerek mára rendkívül bonyolultak, egyben igen biztonságosak lettek.

Az autósnak mit kell tudnia a fékrendszerről?

A számos érzékelővel, rásegítővel, hidraulikával és komputeres vezérléssel (ABS) felcicomázott fékrendszerekkel kapcsolatban a hétköznapi autósnak igazán csak azt nem szabad elfelejtenie, hogy jól működő fékrendszer nélkül nem szabad autóba ülnie. Ehhez elsősorban a folyamatosan kopó fékalkatrészek, mint a fékbetét, a féktárcsa cseréjéről kell időről időre gondoskodnia, a fékolaj időszakos cseréjével egybekötve. Ezekre sem kell azonban külön figyelmet szentelni, elég, ha a műszerfal kijelzői, vagy a fedélzeti komputer jelzéseit követjük. Ezek időben informálnak a megkopott és cserére szoruló fékalkatrészekről, vagy a fékolaj esetleges elfolyásáról. Minden egyébre ott van a szakember segítsége és a bankkártyánk.

A weboldal sütiket (cookie-kat) használ, hogy biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújtsa.

Adatvédelmi szabályzat