A megfelelő keréknyomás „csodákra” képes

Ha az autónkról van szó, sajnos sok esetben hajlamosak vagyunk a legkézenfekvőbb dolgokról megfeledkezni, pedig egy kis odafigyeléssel bizony kedvezni tudunk a környezetünknek és a pénztárcánknak is. Ilyen apróságnak tűnő láncszem a keréknyomás is, aminek mértéket minden esetben az adott autógyártó ajánlása szerint kell beállítani.

Figyeljünk az ajánlott értékekre!

Az optimálisan felfújt abroncsok stabilizálják a gumivázat, továbbá biztosítják a kerekekre nehezedő teher egyenletes elosztását is, ami tökéletesíti a teljesítményt, és tovább növeli a biztonságot. Jó, ha tudjuk, hogy minden autó esetében havonta legalább egyszer muszáj lenne ellenőrizni a megfelelő guminyomást. Az ok rendkívül egyszerű, hiszen alacsony nyomás esetén sok üzemanyag megy kárba, továbbá bizonyítottan romlik a kormányozhatóság is, ami növeli egy esetleges balesetek kockázatát is. Magas nyomás esetén a gumi futófelülete nem érintkezik megfelelően az úthoz, ebből kifolyólag csökken a tapadás, nő a féktáv, továbbá egy kátyúval történő találkozást követően majdhogynem biztosak lehetünk abban, hogy sérül a szerkezet is. Minden gumi oldalán láthatunk nyomással kapcsolatos értékeket, azonban nem árt tisztában lennünk azzal, hogy azok nem az ajánlott értékeket jelölik, hanem a hideg abroncs esetén maximálisan megengedett nyomást. Így természetesen nem nehéz kikövetkeztetnünk, hogy az abroncsgyártó cégek az oldalfalon feltüntetett maximális értéknél mindig alacsonyabb nyomást tanácsolnak. Nem törvényszerű, de sok autógyártó az előírt guminyomást a kézikönyvben adja meg, vagy akár az is elképzelhető, hogy egy matricán tüntetik fel a sofőr oldali ajtókereten.

Környezetszennyezés és pazarlás

Olybá tűnik, hogy a teljes autós társadalomnak van mit bepótolnia a helyes guminyomással kapcsolatos ismeretek terén. Egy kutatás kimutatta, hogy csak az öreg kontinensen évente körülbelül 2 milliárd liter üzemanyagot pazarlunk el feleslegesen, ami döbbenetes mennyiségű, közel 4,8 millió tonna széndioxiddal terheli meg környezetünket. További fontos adat, hogy a nem megfelelő keréknyomás miatt, több mint 12 millió gumiabroncsot koptatunk el idő előtt. A japán abroncsgyártó Bridgestone is készített egy kimutatást, amelyben közel negyvenezer járművet vizsgáltak az Európai Unió kilenc országában. A vizsgálatokból egyértelműen kiderült, hogy a sofőrök több mint hetven százaléka alacsony guminyomással használja gépjárművét. Az írás végére pedig egy jótanács: a nyomás ellenőrzése után, ne felejtsük el visszahelyezni a szelepsapkákat!

A weboldal sütiket (cookie-kat) használ, hogy biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújtsa.

Adatvédelmi szabályzat