Veszélyes játék – fékek légtelenítése házilag

Minden valamirevaló autótulajdonos tisztában van azzal, hogy időnként házi praktikákat is elég elővenni egy-egy meghibásodás esetén. Nem kell itt bonyolult cserékre gondolni, hiszen a modern autók esetében a legtöbb javítás szervizt igényel. A fékek légtelenítése – technikailag – megoldható otthoni körülmények között is, kérdés, hogy megéri-e.

A légtelenítés otthoni menete

Mielőtt a házi légtelenítés egyes mozzanatait részleteznénk, nem árt, ha megemlékezünk arról, hogy mikor van szükség erre a nem hétköznapinak mondható beavatkozásra. Amennyiben a fékek nyomásra szivacsosak, vagy éppen többszörös pumpálásra hajlandók csak nyomást kifejteni, szinte biztosan a fékcsőbe került légbuborékok a ludasak. A tömítések elöregedése, folyadék bekerülése a rendszerbe, vagy a fékfolyadék elöregedése mind okozhat buborékosodást. Ilyenkor nincs mit tenni, senki nem szeretne olyan helyzetbe kerülni, hogy a problémával nem törődve használhatatlan fékekkel ül volán mögé.
Otthoni légtelenítés kivitelezéséhez mindenekelőtt egy másik emberre van szükség, aki a féket pumpálja miközben mi a fékeknél figyelünk és elvégezzük a légtelenítést. Ezt követi a légtelenítő csőcsavar tetejének levétele és egy műanyag cső ráhúzása (a cső másik felét egy vödörbe engedve). A segédünk ez után elkezdheti a fék lassú lenyomását. Amennyiben jól dolgoztunk, először szörcsögő hangot hallunk majd, ez után valamennyi fékfolyadék távozik majd a csövön keresztül. Ezt a csavar lezárása követi, megismételve a mutatványt mind a négy kerék esetében.

Játék az ismeretlennel

Nem árt azonban, ha megemlékezünk arról a tényről, hogy a fékek felépítése – ha csak kis mértékben is – de mindegyik autó esetében változó. Ehhez hozzávehetjük a tényt, hogy a fékfolyadék mérgező, valamint azt is, hogy egy szerviz általi légtelenítés nem túlzottan költséges dolog. A legtöbb modern autó esetében a fékeket és a folyadékokat a rendszer elektronikusan is ellenőrzi, a csövekben lévő nyomáshoz igazodik a fékerő. Mi több, vannak olyan fékrendszerek is, amelyek esetében a fékpedál már nincs is mechanikus összeköttetésben a fékekkel, még bonyolultabbá téve az autó lassító rendszerének felépítését. Kérdés, hogy a fentieket és azt is figyelembe véve, hogy akár életek múlhatnak rajta az autón belül és kívül is, mennyire éri meg otthoni körülmények között légteleníteni azért, hogy megússzunk egy tízezres nagyságrendű szervizköltséget. Senkit nem szeretnénk lebeszélni az otthoni javításról – ugyanakkor csak az kezdjen bele egy ilyen vállalkozásba, aki biztosan tudja, hogy mit csinál.

A weboldal sütiket (cookie-kat) használ, hogy biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújtsa.

Adatvédelmi szabályzat