Hogyan kell keverni a fagyállót?

Minden ősszel, mikor beköszönt a hideg és közeleg az első fagy, az emberben felmerül a nagy kérdés az autójával kapcsolatban: vajon megfelelő mennyiségű fagyálló van benne? Az átlag sofőr kevés dolgot vizsgál meg az autóján, még kevesebbet javít ki, de az egyik ezek közül a hűtőfolyadék ellenőrzése. De hogyan pótoljuk, kell-e cserélni, milyen folyadékkal töltsük fel? Hígított, vagy tömény fagyállót tegyünk bele? Vagy elég a tiszta csapvíz? Eddig zöldet vettem bele, tehetek bele pirosat, vagy kéket? Próbáljunk meg válaszokat kapni ezekre a kérdésekre.

Mindig figyeljünk a hűtésre

A legfontosabb, hogy legyünk tisztában az autónk műszaki állapotával. Ehhez elengedhetetlen a megfelelő folyadékok szinten tartása. Ahogyan nem hagyjuk, hogy az üzemanyag kifogyjon a járműből, úgy nem szabad hagynunk, hogy a motorolaj, illetve a hűtőfolyadék szintje ne legyen megfelelő. Bizonyos időközönként, még a motor beindítása előtt érdemes ellenőriznünk a „víz” szintjét. Régebbi, „problémásabb” autóknál sűrűbben, de az újabbaknál sem árt, legalább hosszabb utak előtt. Sőt, mivel a fagyálló folyadék sokáig eláll, így érdemes lehet az autóban tartani belőle bontatlan csomagolásban, de természetesen bármelyik benzinkúton vásárolható is belőle szükség esetén. Ezen kívül, érdemes tudni, hogy mint minden folyadék, ez is egy idő után elhasználódik, így ezt is, mint az olajat, érdemes lecserélni néha az autóban. A szakemberek ajánlása alapján 4-5 évente, vagy maximum 150-200 ezer kilométerenként. Fontos ezt megtennünk, mivel a hűtőfolyadék, a nevével ellentétben nem csak a kocsi hűtéséért felel, hanem a benne lévő adalékanyagok miatt a vízkőlerakódás ellen, sőt a túlmelegedéstől is véd.

Milyen arányban keverjem?

Szerencsére a hűtővíz ellenőrzése miatt nem kell a szervizbe rohangálnunk, ezt pár perc alatt mi is el tudjuk végezni. Abban az esetben, ha utána kell töltenünk, kérdés, hogy milyen típusút vegyünk, és hogyan elegyítsük, és mivel. Több fajta fagyállót gyártanak, de a flakon leírásán rajta van, hogy milyen autóhoz milyen típusú kell. A legtöbb egyébként színtelen, a gyártók döntik el, hogy milyen színt adnak hozzá. Ennél fogva akár össze is keverhetnénk a különböző színűeket, de mégse tegyük, mert egyes adalékanyagok hatásfoka ezzel csökkenhet. Ami a legfontosabb, tiszta vízzel nem szabad nyáron sem feltöltenünk, mert az könnyen vízkőlerakódáshoz vezethet, ami károsíthatja az autónk alkatrészeit. Használjunk ioncserélt vagy desztillált vizet. Az ideális keverési arány pedig a megfelelő hatásfok miatt 70-30 a fagyálló javára. Így tulajdonképpen egy -68 Celsius-fokig hatásos folyadékot kapunk. Azonban, ha megkérdezünk itthon egy segítőkész benzinkutast, hogy mit ajánl, akkor 10-ből 9 az 50-50%-ot fogja javasolni. És nem is mond rosszat, hiszen Magyarországon az enyhébb telek miatt nem is nagyon van szükség többre, hiszen így is kb. -36 fokig hatásos elegyet kapunk.

A weboldal sütiket (cookie-kat) használ, hogy biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújtsa.

Adatvédelmi szabályzat