Újabb nagy áttörés előtt a hidrogén ipar

Miközben itthon még folyamatos vita tárgyát képezik az elektromos autók, addig Távol-Keleten, konkrétan Japánban már egy modernebb és jobb technológia bevezetését készítik elő. Japán atomerőműveinek csupán töredéke üzemképes, ezért az ország a hidrogénre alapozva szeretné megerősíteni gazdaságát. Ha a Toyotán múlik, a felkelő nap országa lehet az abszolút zöld, hidrogén alapú társadalom ékes példája.

Gyümölcsöző Ausztrál – Japán kapcsolatok

A hidrogén üzemanyagként történő hasznosítása már az 1970-es évektől foglalkoztatja az autóipart, úgy néz ki most érkezett meg a várva várt áttörés. Pár évvel ezelőtt bezárt egy hatalmas Toyota gyár Ausztráliában, az épületkomplexum azonban nem lesz az idő vasfogának áldozata, ugyanis hidrogénipari központot alakítanak ki. Ez a létesítmény lesz a későbbiek folyamán annak az új vállalkozásnak a központja, ahol az Ausztráliában előállított hidrogént óriási tankerhajókon Japánba szállítják, ahol H2 üzemanyagként próbálja kielégíteni a jármű- és energiaipar szükségleteit. A történet nem egyszerű, azonban teljesen logikus. Ausztrália tele van óriási sivatagokkal, ahol jelenleg semmi sincs, leszámítva napsütötte órák számát. Japánban viszont nincs hely és lehetőség gigantikus méretű naperőművek telepítésére, viszont egyre nagyobb energiára van szükség. Másfél milliárd forinttal egyenértékű összeget szánnak az egykori altonai gyártóüzem átalakítására: az oktatási és képzési központ még ebben az évben megnyílik, a hidrogéngyártó- és töltő létesítmény pedig 2020-tól fog üzemelni.

Hidrogénből ammónia aztán megint hidrogén?

Egészen eddig nem tartották valószínűnek a hidrogén szállítását, hiszen alacsony sűrűsége és gyúlékonysága miatt rendkívül veszélyes folyamat lett volna. Azonban jött a csodálatos membrántechnológia, így a szakemberek ennek segítségével a hidrogént ammóniává, majd azt újból hidrogénné tudták alakítani, ami azt jelenti, hogy globálisan könnyen szállíthatóvá válik a környezetbarát, hidrogénhajtású autók üzemanyaga. Ausztráliában napjainkban még csak öt autó működik hidrogénhajtással, azonban köszönhetően Toyota és a Hyundai sok millió dolláros befektetéseinek Ázsiában már most több ezer ilyen autóval találkozhatunk. Az új technológiának köszönhetően jelentősen csökkenni fog az üzemanyag előállítási költsége, így 2025-re egyes becslések szerint akár már egymillió hidrogén által hajtott gépkocsi is forgalomban lehet. Persze nem csak a távoli Japán és Ausztrália foglalkozik egyre komolyabban a hidrogénnel. Nyugat-Európában jelenleg számos projektben zajlik a hidrogénalapú rendszer kialakítása, még ha erről Magyarországon szinte senki nem is tud semmit.

A weboldal sütiket (cookie-kat) használ, hogy biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújtsa.

Adatvédelmi szabályzat