Turbó feltöltés

Mára az autók üzemanyag adagoló rendszereinél széles körben elterjedt megoldás a turbó feltöltés, ami valamikor csak a versenyautók és egyes dízel motorok kiváltsága volt. Napjainkban az egyszerű városi és családi autókban is pörög a turbó.

A turbó szerepe

A hagyományos porlasztós üzemanyag adagoló rendszerekkel felszerelt autókban a porlasztó, az üzemanyag sűrítése az égetéshez a külső légnyomás és a vákuum közötti nyomáskülönbséget használta fel, pont mint egy kölnivíz szóró a fürdőszobában. Ennek megvoltak a korlátai, amit csak úgy lehetett meghaladni, ha valamilyen berendezés ennél jóval nagyobb nyomást kreált a befecskendezéshez. Erre találták ki a turbót, ami alap esetben a kipufogónál keletkező nyomást használja fel a nagyobb hatékonyságú porlasztáshoz szükséges többlet nyomás létrehozásához.

Turbina a porlasztó helyett

A kipufogógáz egy turbinát hajt meg és ez hozza létre a jobb porlasztáshoz szükséges nagyobb nyomást. A szerkezet felépítéséből következően a turbina igen nagy fordulattal működik, ami elérheti akár a 270 ezret is percenként. Ez nyilván erősen igénybe veszi a forgó alkatrészt, ami ezért gondos és folyamatos kenést igényel. Ezért a turbóval felszerelt autóknál a legjobban az olajnyomásra és az olaj hőmérsékletére kell ügyelni, mely utóbbi szinten tartására külön hűtőrendszert van beépítve. Egyébként a turbó felöltésnél keletkező nyomáskülönbség is hőmérsékletet emelő tényező, ami tovább fokozza a működés kockázatát és növeli a hűtés jelentőségét. Ezért, ha olajproblémát jelez a fedélzeti komputer, vagy a műszerfalon kigyulladó piros lámpa, azonnal hajtsunk a szervizbe.

A weboldal sütiket (cookie-kat) használ, hogy biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújtsa.

Adatvédelmi szabályzat