Nem ajánlott járó motornál tankolni! De mi ennek az oka?

Számtalanszor végigcsináltuk már, hogy begurultunk a benzinkútra, hogy feltöltsük a kiürült üzemanyagtartályunkat. Kiválasztjuk a kútoszlopot, majd leállítjuk a motort, kiszállunk, tankolunk, fizetünk, majd megyünk tovább a dolgunkra. Rutinszerűen. De miért is kell leállítani a motort eközben?

Az üzemanyag

Ahhoz, hogy az autónkkal útra kelhessünk, valamilyen erőforrás szükséges, amely energiát termel, ezt pedig a megfelelő alkatrészek segítségével a kerekekhez eljuttatva tudjuk mozgásra bírni a járművet. A robbanómotoros kocsik esetében ehhez valamilyen üzemanyag szükséges, amelynek elégetésével termelődik a szükséges energia. Akár benzines, akár dízeles autót használunk, előbb-utóbb pótolni kell az elfogyasztott mennyiséget, az üzemanyagtartály mérete ugyanis természetesen nem végtelen. Sokan esnek abba a hibába, hogy az utolsó pillanatig várnak, és csak akkor mennek a töltőállomásra, amikor már világít a műszerfalon a tartály kiürülésére figyelmeztető ikon. Sőt egyesek valóban a legkésőbbi időpontig várnak, amikor már azért is imádkozni kell, hogy vajon elérünk-e a legközelebbi benzinkútig. Ez azonban nem szerencsés. Bármikor utunkat állhatja egy elterelés, mondjuk egy útfelújítás vagy egy sajnálatos baleset miatt, mi pedig szomorúan ballaghatunk a kútra és vissza, hogy egy kis üzemanyagot vigyünk az erre a célra kialakított kannában. A benzint és a gázolajat ugyanis nem lehet bármiben szállítani, ehhez speciális tárolóedény szükséges, amelyet egyébként bármelyik töltőállomáson megvásárolhatunk. Ennek az oka, hogy mindkét folyadék veszélyes anyagnak számít: ezen a ponton el is érkeztünk oda, hogy miért nem ajánlott a járó motornál tankolás sem.

A szabályokat tartsuk be

Külön kell választanunk a két üzemanyagot veszélyesség szempontjából. A gázolaj a kevésbé problémás, ugyanis az „csak” tűzveszélyes, ellentétben a benzinnel, amely fokozottan tűz-, és robbanásveszélyes anyagnak tekinthető. Habár balesetekről szerencsére nem nagyon hallani, nem véletlenül hozzák meg a szabályaikat a töltőállomások. Mivel tűzveszélyes anyagokról van szó, ezért (reméljük) senki sem értetlenkedik, hogy miért nem szabad például dohányozni tankolás közben. Ez természetesnek tűnik. Ahogy az is, hogy leállítjuk a motort, mielőtt a tankoló pisztolyt a tank nyílásába dugjuk. Elsősorban azért, mert így szoktuk meg. De tényleg baj érhet minket, ha járó motor mellett töltjük fel a tartályt? A mai modern autók úgy vannak kialakítva, hogy valószínűleg nem. Azonban minimális esély van rá. Az, hogy ez ezerből, tízezerből vagy egymillióból egy alkalmat jelent, azt ne mi próbáljuk ki. Hosszú évekkel ezelőtt, egyes autók esetében közvetlenül a motor mellé építették be az üzemanyagtartályt, mint ahogy a legtöbb motorkerékpár esetében ma is így van. Tankolás közben azonban óhatatlanul kicsöpöghet egy-két milliliter folyadék, amikor leemeljük a helyéről a pisztolyt, vagy amikor kihúzzuk a töltőnyílásból. Ha ez közvetlenül a járó motorra esik, amely több száz fokon izzik, akkor könnyedén begyulladhatott az üzemanyag, majd az autó, ha pedig nem vigyázunk, akkor akár a tankolást végző személy is. Manapság az autók esetében kicsi az esély rá, hogy rossz helyre csöppenjen az üzemanyag, azonban ne kockáztassunk, ha feltöltés után úgyis le fogjuk állítani a gépjármű motorját, hogy bemenjünk fizetni a shopba, akkor akár a kútoszlophoz beállás után, de még a tankolás megkezdése előtt is megtehetjük ezt. Tartsuk be a szabályokat, azért hozták őket, hogy senkit se érjen baj tankolás közben.

A weboldal sütiket (cookie-kat) használ, hogy biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújtsa.

Adatvédelmi szabályzat