Műszaki vizsgán jobb értéket produkálnak a lengéscsillapítók alacsonyabb guminyomásnál?

A műszaki vizsgát kötelező rosszként fogják fel sokan, de az az igazság, hogy nélküle olyan állapotú autók szaladgálnának az utakon, amelyek már ránézésre is balesetveszélyesek. Ezért nem árt, ha legalább kétévente átvizsgáltatják azok is a kocsit, akik egyébként nem igazán foglalkoznak vele, annak érdekében, hogy átcsússzon a műszakin.

A műszaki vizsga fontossága

A műszaki vizsga nem az emberek bosszantására lett kitalálva, hanem azért mert szükség van arra, hogy műszakilag minden tekintetben alkalmas állapotú autók közlekedjenek az utakon. Ellenkező esetben az ütött kopott járgányok az út mellett eshetnének szét, fekete füstöt okádnának és természetesen a szigorú környezetvédelmi normáknak sem felelnének meg. Arról nem is beszélve, hogy ezek a rozsdás csodák vajon hogyan állhatnának meg, ha kiugrik eléjük egy nyúl vagy egy őz, ne adj’ isten kilép az aszfaltra egy telefonját figyelő járókelő, vagy kiszalad az úttestre egy kisgyerek, pont akkor, amikor arra közlekednek. Szerencsére minden második évben mindenkinek kötelező átvizsgáltatni az autóját, lecserélni az olajat, eltüntetni a rozsdafoltokat, kicserélni az agyonhajszolt, elnyűtt alkatrészeket. A műszaki vizsgára való felkészítés lehet egyszerűbb, és persze olcsóbb is. Ennek egyszerű módja van: el kell végezni a kötelező szervizeket, időben olajat cserélni, vagyis karbantartani az autót. Ha ezt nem tesszük meg akkor a javítási költségek is jelentősen nőhetnek, hiszen egy fals működésű alkatrész mellett könnyebben romolhat el egy másik is. Persze trükközéssel is megpróbálkoznak egyesek a műszaki vizsgán, bár szerencsére ez ma már sokkal nehezebb a számos mérőműszer miatt. Ilyen készülék például a lengéscsillapító mérőpad, amellyel a lengéscsillapítók állapotát vizsgálják.   

A lengéscsillapítók vizsgálata

Az autót egyenletesen és stabilan kell az úton tartani, hogy irányítható legyen. Erre szolgál a lengéscsillapító, amely nélkül az egyenetlen úttesten könnyedén ugrálhatna, a levegőbe emelkedhetne a kocsi. Még akkor is, ha ez csak néhány pillanatra történik meg, abban a pár minutumban a jármű irányíthatatlanná válik, mivel nem érintkezik a talajjal a négy kerék, aminek az a következménye, hogy hiába tekergetjük a kormányt, nem tudjuk a jó irányt megválasztani az autóval. Ráadásul lassítani, fékezni sem tudunk addig, amíg a lengéscsillapító segítségével újra nem érintkeznek az úttesttel a kerekek, így pedig a fékút is jelentősen megnőhet. Hibára utalhat az is, ha kanyarodás közben bizonytalanná válik a kocsi úttartása, de az is, ha egyenetlenül kopnak az abroncsok. A lengéscsillapító műszaki állapotának megőrzése tehát az egyik legfontosabb feladat, amelyre oda kell figyelnünk, nem véletlen, hogy szigorúan ellenőrzik a vizsgán is. Erre nem csak a sikeresen meghosszabbítani kívánt forgalmi engedély miatt van szükség, hanem a saját-, és mások biztonsága miatt is. A lengéscsillapító ellenőrzésére szolgáló futópad azonban nem a valós értékeket mutathatja, ha a gumiabroncsok nyomása nem az optimális szinten van. Ha túl alacsony, akkor a gumik puhasága miatt a szokásosnál több rezgést nyelnek el, amelyek következményeképpen jobb eredményeket mutathat a lengéscsillapító állapota, mint amilyen valójában. Emiatt a vizsgaállomásnak sikertelennek kell a vizsgát nyilvánítani, ha a guminyomás nem éri el az előírt értéket. Trükközni tehát nem éri meg, ha pedig nem is állt szándékunkban, akkor jusson eszünkbe, hogy az abroncsokat is megvizsgáljuk, mielőtt begördülünk a műszaki vizsga színhelyére.

A weboldal sütiket (cookie-kat) használ, hogy biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújtsa.

Adatvédelmi szabályzat