Motorolaj GYIK

Ahhoz, hogy szemléltessük mennyire is fontos a motorolaj milyensége és minősége egy autó szempontjából, azt kell, mondjuk, hogy olyan, mint nekünk, embereknek a vér. Ahogy mi emberek is, úgy autónk is időszakos karbantartást, szervizelést igényel, melynek szerves részét képezi a motorolaj csere. A használat során az olaj veszt a kenéséből, és a hőelvezető képessége is gyengül. Cikkünkben összegyűjtöttük nektek az autótulajdonosok által leggyakrabban feltett kérdéseket motorolaj cserével kapcsolatban.

Most akkor mit jelentenek a szám- és betűjelölések az olajon?

Nem mindenkinek egyértelműek a motorolajak kategorizálására szánt betűk és számok. A kevésbé gyakorlott autótulajdonosok ugyan tudják, hogy milyen – 5W40, 0W30, 15W40, stb. – kenőanyag szükséges a kocsijukba, de azt már nem, hogy ezek mit is jelentenek pontosan. Röviden a W betű a winter (tél) angol szót jelöli. Az előtte álló számmal párosítva tudunk információt kapni az olajról, ugyanis együtt jelölik a téli viszkozitást. Egyszerűbben azt, hogy hány fokig tudjuk probléma nélkül indítani a motort az adott kategóriájú olajjal. A 0W jelölésűek pl. -35 vagy -40 Celsius fokig is bírják a hideget, ezért ezeket inkább a zimankós évszakra ajánlják. A 25W például már csak -10 Celsius fokot tűr. A W után következő szám a 100 Celsiuson mért viszkozitást jelöli: minél nagyobb a szám, annál jobb a hőtűrés. Ha nem vagy biztos benne, hogy milyet válassz, kérdezd nyugodtan szerelőinket!

Nem tudom eldönteni: szintetikus vagy ásványi olajat válasszak?

Szerelőink választása egyértelműen a szintetikusra esik. Az ásványi motorolajokat általában az árérzékeny vásárlók szokták vásárolni, mivel sok esetben fele annyiért kaphatóak, mint a szintetikus verziók. A pro érvek ezzel azonban ki is fújtak! Hosszú távon a spórolásra voksolóknak is érdemesebb a szintetikus olajak közül választani, mivel ezek kevésbé oxidálódnak, tehát nem rakódik le annyi iszap, mint az ásványi változatoknál. Sokkal jobban bírják a hidegebb, fagyos, illetve a kánikulai körülményeket is, nem vesztik el a viszkozitásukat. A szintetikus motorolajak hamarabb jutnak be a motortérbe, ezáltal hidegindításra is alkalmasabbak. Ha már a spórolásnál tartunk, ritkábban is kell őket utántölteni és cserélni, mivel nem párolognak annyira, mint a másik verzió.

Lejárhat valaha a motorolaj szavatossága?

Természetesen igen! Azoknak az autótulajdonosoknak, akik nem sokat hajtják a kocsijukat, és nem is eszi az autójuk a szokásosnál jobban az olajat, nem ajánljuk, hogy a szükségesnél nagyobb mennyiséget vegyenek csak azért például, mert épp akciós – még a kedvenc márkájukból sem! Ilyenkor könnyen megfeledkeznek róla, és mire újra előveszik, már lejárhat a szavatossága. Általánosságban elmondható, hogy az olcsóbb, ásványi olajak 2 évig „jók”, a félszintetikus verziók kb. 3 évig szavatosak, míg a prémium szintetikus olajak akár 5 évig is bírják minőségromlás nélkül.

Összekeverhetek két, másmilyen típusú motorolajat?

A válasz egy nagy „hááát”-tal igen. Ám ha nem muszáj, akkor ne nagyon élj ezzel az opcióval, illetve ha már élsz, akkor csak minimális mennyiséget tölts után a mixszel. Amennyiben tudod, mindig a legutóbbi cserekor betöltött típusú és márkájú olajat töltsd újra.

Milyen márkát ajánlotok?

Erre szokták mondani, hogy ahány ház, annyi szokás. Amit biztosan ajánlhatunk az az, hogy kizárólag ismertebb, már régóta a piacon jelenlévő márkák közül válassz, mint például a Castrol, Eneos, Total, Elf, Valvoline, Shell vagy Motul. Ezekben minden olyan alkotóanyag fellelhető, amire a motor optimális funkcionálásához szükség lehet.

A weboldal sütiket (cookie-kat) használ, hogy biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújtsa.

Adatvédelmi szabályzat