Mit takar az OBD?

Ha meghalljuk a fedélzeti diagnosztika szót, a legtöbbünknek a félelmetes, sokak által túl jól is ismert „Check engine” felirat jut az eszébe. Az OBD rendszerek azonban ennél jóval tovább mutatnak, mégis rendkívül keveset tudunk róluk még akkor is, ha a mindennapokban jócskán hasznukat vesszük. Nézzük hát, mit is takar pontosan ez a rövidítés!

Egy kis történelem

Az OBD I rendszer (on board diagnostics = fedélzeti diagnosztika) története az előző évezred 80-as éveibe nyúlik vissza, ekkortól vált az Egyesült Államokban kötelezővé minden, újonnan üzembe helyezett gépjármű esetében. Elsősorban környezetvédelmi okok tették indokolttá, mivel minden olyan rendszert ellenőrizni szerettek volna, ami emissziókorlátozási feladatot látott el, és elektromos kapcsolatban állt az irányítórendszerrel. Eleinte, mint az lenni szokott, minden gyártó a saját szája íze szerint állította elő és szerelte be a rendszert. Ennek a szabványoktól mentes rendszernek vetett véget az ODB II megjelenése a 90-es évek közepétől. Szabványos csatlakozók, rendszeresített hibakódok és standardizált emisszióellenőrző rendszer vetett véget az áldatlan állapotnak, megkönnyítve az ellenőrzést. A rendszer európai megfelelője (EOBD) a 90-es évek végére érkezett meg hozzánk. A teljesség igénye nélkül az OBD a következő rendszerek felügyeletét és működését hivatott ellátni: égésfolyamat, katalizátor, lambda szonda, szekunderlevegő-rendszer, kipárolgásgátló rendszer, kipufogógáz-visszavezetés.

Profiknak és otthoni használatra is

Azok, akik azt gondolják, hogy az ODB rendszerek csak és kizárólag márkakereskedések és autószervizek megélhetését és meggazdagodását szolgálják, nagy valószínűség szerint tévednek. Való igaz, a hibakód megjelenése után a javítás legtöbb esetben utóbbiakra vár majd, azonban nem minden esetben igaz ez. Egy-egy hibakódot beolvastatni, ezáltal többet megtudni a problémáról, már otthoni körülmények között is lehetséges. Nem kell százezreket költeni a hibakód-leolvasó készülékekre, otthoni használatra kifejlesztett készülékek ennél jóval olcsóbban is kaphatók már. Természetesen a gondot ez sem szünteti meg, azonban felkészültebben mehetünk a szervizbe akkor, ha mi magunk is tisztában vagyunk a probléma eredetével. Mi több, megfelelő körülmények között mi magunk is „kiüthetjük” a hibakódot, azonban ezt jól gondoljuk át, mielőtt cselekszünk. Egyrészt az adott kód – csupán idő kérdése – visszatér majd, illetve a hiba eredetéről megfeledkezve a későbbiekben jócskán komolyabb problémával találhatjuk magunkat szembe.

A weboldal sütiket (cookie-kat) használ, hogy biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújtsa.

Adatvédelmi szabályzat