Mire kell figyelni a gyújtógyertyák ellenőrzésekor?

Elcsépelt frázisnak tűnhet, de sok esetben igaz, hogy az ördög a részletekben lakozik. Így van ez például akkor is, amikor a gyújtógyertyák állapotát ellenőrizzük. Sokszor szabad szemmel csak alig észrevehető hibákról van szó, mégis fontos, hogy ezeket időben kiszűrjük. Rövid cikkünkben ismertetjük, hogy mik lehetnek ezek a deformitások.

A gyújtógyertya funkciója

A benzin üzemű járművekben találkozhatunk gyújtógyertyákkal, melyekre az a nemes feladat hárul, hogy meggyújtsák a motor által beszívott benzin és levegő egyvelegét. A folyamatot úgy kell elképzelnünk, hogy a gyújtógyertya elektródái között szikra képződik kisülés segítségével, és ez gyújtja be a már egyébként is hevült állapotban lévő keveréket. Az ehhez szükséges feszültséget a gyújtási rendszer adja, ami precízen képes szabályozni, hogy az adott pillanatban melyik hengerbe szükséges szikrát adni. Az autózás hőskorában még forgó elosztós gyújtásrendszert használtak, azonban az idő előrehaladásával rohamtempóban fejlődött a technika is. Ennek köszönhető, hogy a mai autókban már sortrafós, esetleg ceruzatrafós elektromos vezérlésű gyújtásokkal találkozhatunk. A gyújtási rendszer számos összetevőből áll, azonban ennek legfontosabb összetevője a gyertya. Felépítése viszonylag egyszerű, hiszen egy házrészből, egy középen haladó elektródából és az ezt körülölelő kerámiaszigetelésből tevődik össze. Bár felépítésük egyszerű, mégis sokfajta gyertyát tartunk számon, hiszen a gyártók maguk határozzák meg, hogy az adott motorhoz melyik legideálisabb kialakítású.

Milyen külső hibákkal találkozhatunk?

Leginkább a már erősen szennyezett légszűrő következtében elképzelhető, hogy koromlerakódást észlelünk a gyertyákon. Ennek következtében nehézkessé válik a hidegindítás, és így nem fog elegendő üzemanyag jutni a katalizátorba. A hibát vélhetően azzal orvosolhatjuk, ha kicseréljük a légszűrőt. A meghibásodott szelepek azt is eredményezhetik, hogy megolvadnak az elektródák. Ez igen nagy probléma, hiszen az sincs kizárva, hogy ez a motor teljes leállását fogja eredményezni. Szerencse a szerencsétlenségben, hogy ennek látható előjelei is vannak, hiszen ilyenkor a teljes leállás előtt érezhetően folyamatosan csökken a motor teljesítménye. Azt is tapasztalhatjuk, hogy egy vastag, salakszerű réteg képződik a gyertya tetején. Ezt az eredményezheti, hogy különféle anyagok maradnak vissza a motorolajból. Mindez jelentős teljesítményvisszaeséssel fog járni. A megoldás az lehet, hogy a szükséges gyertyacsere után másfajta olajra váltunk.

A weboldal sütiket (cookie-kat) használ, hogy biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújtsa.

Adatvédelmi szabályzat