Milyen javítási műveletek után lehet szükség beállításra?

Bár a közvélekedés szerint futóművet állíttatni maximum új gumiabroncsok esetén javallott, a valóság ennél néhány fokkal árnyaltabb. Akár úgy is fogalmazhatnánk, hogy a futóművek ellenőrzése olyan, mint egy szűrővizsgálat: időben alkalmazva súlyos gondoktól óvhatja meg az elővigyázatos autótulajdonost.

Új abroncsok, új beállítással

Futóművet állíttatni alapesetben nem szükséges – mondaná az, aki még nem kellett, hogy magát okolja egy adott esetben több százezer forintos abroncscsere után. Az, aki tisztában van a nem megfelelően beállított futómű által okozott gondokkal, nem győzi eléggé hangsúlyozni, hogy egy jól eltalált futómű aranyat ér. A probléma viszonylag hamar jelentkezhet, hiszen egy féloldalasan kopott kereket nem lehet kijavítani, nincs olyan, hogy utólagosan szándékosan „túlhúzzuk” majd a futóművet, hogy a kerék másik fele kopjon ezentúl. Nem véletlen tehát, hogy megéri olyan helyen cseréltetni a téli, vagy éppen a nyári gumit, ahol aztán a csere után automatikusan és gyorsan be tudják állítani a kerekeket az adott gyártó által megadott optimális értékekre. Mivel mindegyik abroncstípushoz más beállítás szükséges, nem éri meg kockáztatni otthoni cserével, hiszen az új értékeket akár minden egyes csere alkalmával végre kell hajtani. Mi több, a méréseket már infrakamerás megoldás végzi, ez ellenőrzi a dőlést és a kerekek összetartását is – a rendszer pedig további csavarral bővítheti az amúgy sem egyszerű képletet. Nem csupán az abroncsok gyártója által megadott értékekre kell figyelni, hanem az autó gyártója által meghatározott nyomásra és egyéb értékekre is. Csupán egy ilyen modern, profi rendszer képes megakadályozni, hogy akár pozitív, akár negatív kerékdőlés következzék be a futóműnél, vagy éppen azt, hogy a kerekek össze- vagy széttartással rendelkezzenek. Hiszen ilyenkor könnyen a belső, vagy fordított esetben a külső része kezdhet kopni a kerekeknek, arról nem is beszélve, hogy ezek jelenléte a kormányozhatóságot is jelentősen befolyásolhatja.

Mechanikai sérülések, kátyúk, padkázás

Nem csupán akkor szükséges futóművessel ellenőriztetni az autónkat, ha kereket cserélünk. Minden olyan alkatrész cseréje esetén kell a kontroll, amely az autó kerekeihez, futóművéhez kapcsolódik. Legyen szó akár a rugók, akár valamelyik lengőkar cseréjéről, hogy a többi egyéb alkatrészről már ne is beszéljünk, nem éri meg kockáztatnunk. A futómű ellenőrzése a legtöbb esetben nem vesz több mint egy órát igénybe, valamint az ehhez szükséges néhány ezer forint sem üt méretes lyukat a költségvetésen. Leginkább akkor nem, ha számításba vesszük, milyen összegekbe kerülhet egy alkatrész cseréje olyankor, ha nem ügyelünk a megfelelő beállításokra, ha adott esetben több tízezer kilométeren keresztül rójuk az utakat rosszul hangolt kerekekkel. A futómű beállítására és ellenőrzésére olyankor is szükségünk lesz, ha padkázunk egyet, vagy olyan környéken élünk és használjuk kocsinkat, ahol egymást érik a mélyebbnél mélyebb kátyúk. Ha ilyen incidens történik, a tapasztalat azt mutatja, megéri záros határidőn belül ellenőriztetni gépjárművünket. Az ilyen jellegű mechanikus behatások könnyen elállíthatják autónk futóművét, a fent már tárgyalt gondokat eredményezve. A legtöbbször ez egyértelmű jeleket eredményez, félrehúz a kormány, vagy nem úgy kanyarodik a kocsink, ahogy azt megszoktuk, azonban ez sem minden esetben jelenik meg ilyen egyértelműen. Amennyiben a „sportosabb” vezetők közé tartozunk, szintén érdemes az átlagosnál gyakrabban felkeresni a futóműszervizt, valamint ilyenkor lehet, hogy érdemes néhány ezer forinttal többet költeni olyan alkatrészekre is, amelyek minősége és ellenállósága igazodik majd vezetési stílusunkhoz. Végezetül ne feledjük, hogy a futómű-beállítás nem azonos a centrírozással. Utóbbi esetében a kerekek szükségtelen rezgését szüntetjük meg, súlyokat helyezve a szükséges helyekre a futóművön, egyenletesebb tömegeloszlást eredményezve.

A weboldal sütiket (cookie-kat) használ, hogy biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújtsa.

Adatvédelmi szabályzat