Ezért fontos rendszeresen tisztítani

Működés közben a gépjárművek motorja jelentősen felmelegszik. Ezt valamilyen módon kordában kell tartani, különben túlhevül. A motor előírt hőfokon történő üzemeléséhez nyújt segítséget az autó hűtőrendszere.

A hűtőrendszer egy teljesen zárt és nyomás alatt lévő rendszer

A motor az égéstérben elégetett üzemanyagból hőenergiát állít elő. A hűtőrendszer esetében víz kering a rendszerben, mely elvezeti ezt a hőt a motortól. Emellett a hő egy része a kipufogószelepen keresztül a gázokkal együtt távozik, így a motor hőfoka állandóan egy adott tartományon belül tartható, nem kell tartani a túlmelegedéstől. A vizet folyamatosan hűteni kell, hogy hideg folyadék áramoljon vissza a rendszerbe. Ehhez több alkatrész összehangolt munkája szükséges. Az autó hűtőrendszerének része a hűtő, a ventilátor, a vízpumpa, a tágulási tartály, a termosztát, a fűtőradiátor, illetve az ezeket összekötő csőrendszer. Beindítást követően a megfelelő üzemi hőmérséklet eléréséig nincs szükség hűtésre, ennek szabályozásában egy termosztát segít. A megfelelő üzemi hőmérséklet elérését követően megnyílik a termosztát, és megindul a rendszerben a víz keringetése. A vékony csövekből álló hőcserélő, vagyis a hűtő lamellái között átfúj a menetszél, mely hűti a csövekben lévő folyadékot. Továbbá található egy ventilátor is a hűtő mögött, melyre akkor van szükség, ha a menetszél önmagában nem tudja elvégezni a hűtési feladatot. Ez például akkor fordul elő, ha rendkívül kis sebességgel halad a gépjármű vagy egy helyben áll. A hűtővíz keringetése a vízpumpa feladata. Először az utastérben lévő radiátorba kerül a meleg víz, mely akkor hasznos, ha fűtést igényelnek az utasok. Innen pedig a lehűtött víz a motor felé folyik tovább. Szóval a hűtőrendszer egy teljesen zárt és nyomás alatt lévő rendszer. Emiatt fontos, hogy nem szabad megnyitni, amíg a benne lévő hűtőfolyadék nem hűlt le. Mi történik akkor, ha mégis megnyitásra kerül? Amennyiben túlnyomás alatt kerül meglazításra a hűtősapka, könnyen komoly égési sérüléseket okozhat a kiáramló forró gőz.

A hűtőrendszer megfelelő karbantartása rendkívül fontos

Az egyik legfontosabb jó tanács a karbantartásra vonatkozóan, hogy semmi esetre sem szabad csapvizet használni. Ez azért tilos, mert a csapvízben lévő ásványok lerakódnak a rendszerben, és előbb-utóbb a meghibásodását eredményezik. Mit érdemes használni csapvíz helyett? Desztillált vizet, fagyállóval vegyítve. A fagyálló nemcsak amiatt hasznos, mert télen nem fagy meg a rendszerben a víz, hanem amiatt is, mert megnöveli a vízpumpa élettartamát. Azonban a desztillált víz és fagyálló keveréke 1-2 év alatt savasodni kezd, mely idővel tönkreteszi a rendszert. Emiatt legalább évente, de legfeljebb kétévente érdemes cserélni a folyadékot. Mindemellett érdemes rendszeresen ellenőrizni a vízpumpát, a gumicsöveket és a motoron található tömítéseket Amennyiben szükséges, el kell végeztetni a cseréjüket. Ezt megbízható szervizben érdemes elvégeztetni. A karbantartást tekintve az említetteken kívül rendkívül fontos a hűtőrendszer tisztítása. Erről sajnos sokan megfeledkeznek, és elszennyeződött klímahűtővel és vízhűtővel közlekednek. Ez előbb-utóbb költséges következményekkel jár, szóval érdemes időt szánni a hűtőrendszer felületének időnkénti tisztítására. Milyen gyakran érdemes tisztítani a hűtőrendszer felületét. Legalább 50 ezer kilométerenként, hiszen csak így garantálható a klíma megfelelő működése, valamint a motor előírt hőfokon történő üzemelése.

A weboldal sütiket (cookie-kat) használ, hogy biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújtsa.

Adatvédelmi szabályzat