Milyen alkatrészeket foglal magában az ABS?

Végre itt a nyár és meleg az idő – ismerhetjük a sláger szövegéből. Ha épp nincs jobb dolgunk, akkor bepakoljuk a családot, vagy a haverokat az autóba és irány a tenger, legyen az a magyar, vagy bármelyik külföldi. Az út sima, a látási viszonyok kiválóak, a forgalomban részt vevők száma is elviselhető. De jajj, egy figyelmetlen autós kanyarodik ki elénk az útra. Vészfékezés! Szerencsére mindenki jól van, maradt a két autó között vagy három centi távolság. Ezért jó az ABS.

ABS, az életmentő rendszer

Sajnos sokan éltünk át már hasonló közlekedési helyzetet, és reméljük, hogy valóban volt a két autó között némi távolság fékezés után. Hiába vagyunk rutinos sofőrök, lehet, hogy jelen körülmények között csak az autóba épített vezetéssegítő rendszernek köszönhetjük, hogy elkerültük a balesetet. Ez pedig nem más, mint az ABS, avagy a blokkolásgátló fékrendszer (Anti-lock Braking System). Ez egy olyan eszköz, amely hirtelen fékezés esetén megakadályozza a kerekek blokkolását, amelyre azért van nagy szükség, hogy a kerekek tovább tudjanak forogni, így az autó a fékezés közben is irányítható marad. Továbbá, mivel nem fékezzük „állóra” a kerekeket, ezért a nagyobb súrlódás miatt a fékút is lerövidül. A rendszer lényege, hogy a beépített szenzorok segítségével az autóba épített eszköz eldönti, hogy kisebb vagy nagyobb fékerőre van szükség. Az ABS-t vezérlő elektronika pedig a másodperc törtrésze alatt ezt többször is ellenőrzi, és fokozza, vagy enyhíti a fékezés mértékét. Ezáltal rengeteg baleset kerülhető el. A rendszer 1978 óta gyakorlatilag jelenlegi formájában létezik, azonban csak 2004 óta szériatartozék minden új autóban.

Hogyan épül fel?

A rendszer felépítése rendkívül egyszerű, lényegében három fő elemből áll. Ezek a kerekek forgási sebességét figyelő szenzorok, a vezérlőegység, illetve az úgynevezett féknyomás modulátor. A kerekek aktuális forgási sebességét a kerekeknél közvetlenül elhelyezett szenzorok figyelik, és továbbítják a forgási jelet a vezérlőegység felé. A vezérlőegység a kapott jelből „dolgozik”, figyeli az egyes kerekek fordulatszámát fékezés esetén. Abban az esetben, ha a kerék megcsúszik, a vezérlőegység beavatkozik az adott keréknél, és lecsökkenti a fékezőerőt, ezáltal a kerék ismét forogni kezd, ezáltal az autó irányítható marad. Ez a folyamat a másodpercek törtrésze alatt ismétlődik egészen addig amíg a fékezés fennáll. Köszönhetően a rendkívül gyors működésnek, az ABS rendszerrel ellátott autók fékútja a legkisebb.

A weboldal sütiket (cookie-kat) használ, hogy biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújtsa.

Adatvédelmi szabályzat