Miért jobb az R-1234yf hűtőközeg, mint az elődjei?

Tudja Ön, hogy milyen hűtőközeg van gépjárműve klímaberendezésében? Ne ijedjen meg, az emberek többsége valószínűleg nemmel válaszolna erre a kérdésre. Nem árt azonban tudni, hogy mi az az R-1234yf és miért is jobb, mint az elődei – hogy alkalomadtán Ön is rákérdezhessen szervizében erre a sokak által elhanyagolt részletre.

Egyszer volt, hol nem volt, volt egyszer az R-134a

Ahhoz, hogy kiderüljön, miért jobb az új, R-1234yf kódnévvel illetett hűtőközeg, a közvetlen elődjét, az R-143a rövidítésű hűtőközeget kell először bemutatnunk. A légkondicionáló berendezések még az előző évezred 90-es éveiben kezdték el használni ezt az anyagot. Akkortájt a környezetszennyezés és az ezzel kapcsolatos problémák napirenden tartása nem volt jellemző, éppen ezért nem is csoda, hogy a legelső dolog, amit az R-134a-ról tudni kell az az, hogy rendkívüli módon káros a környezetre. Az anyag GWP értéke (Globális felmelegedési potenciál, 1 GWP egy tonna CO2 kibocsájtása) megdöbbentő, 1430. Nem csoda tehát, hogy amint a környezettudatosság valamelyest is előtérbe került, a döntéshozók a régi hűtőközeg lecserélése mellett tették le voksukat.

A megmentő(?) szerepében – az R-1234yf

Az EU szabályozásának megfelelően, 2017-től minden újonnan forgalomba helyezett gépjármű az új típusú, környezetre kevésbé káros R-1234yf hűtőközeggel kell, hogy működjön. Az új anyag GWP együtthatója csupán 4. Összehasonlítva az előző anyag értékével látható, hogy az új változat, noha fizikai tulajdonságaiban javarészt megegyezik elődjével, a környezetre való hatás tekintetében sokkal „zöldebb”. Mint ahogy a legtöbb hasonló esetben, itt sem hozott a váltás osztatlan sikert. Egyrészt, mint arra több kutatócsoport is felhívta a figyelmet, az új változat gyúlékonyabb elődjénél, egy esetleges égés során veszélyes gázokat szabadíthat fel. A jó hír ugyanakkor az, hogy kísérletek során bebizonyosodott, hogy elektromos szikra nem tudja lángra lobbantani, a Honeywell szakembereinek csak kompresszor olajjal vegyítve, 900 Celsius-fok körüli hőmérsékleten sikerült meggyújtaniuk. Így tehát az átlagember számára nem veszélyes, azonban a szerelőműhelyekben nem árt az odafigyelés – mivel nehezebb a levegőnél, a szerelőakna könnyen megtelhet vele – kötelező óránként többször is szellőztetni az ezzel foglalkozó műhelyek esetében. Másrészről az ára is lehengerlő, elődjével összehasonlítva mindegy ötszörös költséggel kell számolnunk csere esetén. Amennyiben nem vagyunk biztosak abban, hogy autónk milyen hűtőközeggel rendelkezik, forduljunk szakemberhez, előfordulhat, hogy esetünkben is eljött a csere ideje.

A weboldal sütiket (cookie-kat) használ, hogy biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújtsa.

Adatvédelmi szabályzat