Miért jobb a sportfékbetét/sportféktárcsa?

A fékrendszer megfelelő működése elengedhetetlen a biztonságos közlekedés fenntartásához. Ahhoz, hogy vészhelyzet esetén is biztosan meg tudjunk állni, az alkatrészeket időnként ellenőrizni és szükség esetén cserélni kell. Érdemes-e beruháznunk egy jobb feltételeket biztosító sportfékbetétre és sportféktárcsára?

A fékberendezés

Az autó fékrendszere több alkatrészből áll, amelyek együttes működésével tudjuk elérni, hogy a kocsi akkor és ott álljon meg, amikor és ahol akarjuk. A fékberendezés minden eleme fontos munkát végez, bármelyik fals működésével csökkenhet a fékhatás, nőhet a fékút, és balesetveszélyessé válhat a közlekedés. A fékrendszer központjában a főfékhenger áll, a fékcsövek és a fékmunkahengerek szorosan kapcsolódnak hozzá. A munkából nem maradhat ki a fékdob, a fékpofa, és természetesen a féktárcsa és a fékbetét sem. A fékezést a fékpedál segítségével hozhatjuk működésbe, amelynek hatásfokát jelentősen javítja a fékolaj. A fékezés során ezeket az alkatrészeket extrém erőhatás éri, ami miatt elkophatnak, elhasználódhatnak, és bizonyos idő után cserélni is kell őket. A leginkább igénybe vett elemek a féktárcsa és a fékbetét. Utóbbi cseréjére nagyjából ötvenezer kilométerenként kell számítanunk, de az előbbi esetében is maximum nyolcvan-százezer futott kilométerre teszik a csereperiódusát a szakemberek. A javítás során felrakathatunk egy új, az autónk típusának megfelelő, ugyanolyan alkatrészt, de szóba jöhet a sportfékbetétek és sportféktárcsák alkalmazása is. Utóbbiak elsősorban az intenzív, sportos vezetési stílussal közlekedő sofőröknek ajánlott, ugyanakkor több pozitív tulajdonság is szólhat mellette, érdemes megfontolnunk a használatát.

A sportfékbetét és sportféktárcsa előnyei

A megfelelő fékhatás az egyik legfontosabb szempont, ha az autó állapotát vizsgáljuk, ezért nem tudunk melléfogni, ha a sportfékbetét, és a sportféktárcsa mellett tesszük le a voksunkat. Talán egyetlen hátránya, hogy borsosabb árat kérnek érte, mint a normál társaikért, ugyanakkor cserébe nagyobb megbízhatóságot kölcsönöz a járműnek. Elérhetőek persze olcsóbb verziók is a neten, de az innen-onnan beszerzett, nem ellenőrzött gyártótól származó alkatrészek megbízhatósága erősen megkérdőjelezhető. Éppen ezért csak a megfelelő, hivatalos helyekről származó alkatrészekkel érezhetjük magunkat biztonságban. Ha azonban mellette döntünk, akkor egy olyan szettet kapunk, amely sokkal nagyobb hőmérsékleti tartományban is tökéletesen tud működni, vagyis sokkal nehezebben melegszik túl a fékberendezés bármely eleme, vagyis kisebb az esélye, hogy csökken a fékhatás emiatt. Ezeknek az alkatrészeknek nagyobb a széntartalmuk, és jobb a hőelvezetésük, mivel a féktárcsán lévő marások, furatok sokkal könnyebben kivezetik a hőt és a fékport a súrlódó elemek közül. Ráadásul ezzel a módszerrel a vizet is sokkal hatékonyabban tudják a fékfelületekről elvezetni, így nedves időjárási körülmények között is eredményesebben tud működni a fék. A furatok miatt ráadásul nagyobb a súrlódás a tárcsa és a betét között, ezáltal pedig pont a legkritikusabb szakaszban, a fékezés megkezdésekor tud nagyobb hatásfokkal dolgozni a fékberendezés. Ez a tizedmásodpercnyi idő elég lehet ahhoz, hogy elkerüljük a baleseteket. Ha mindez még nem lenne elég, akkor azt sem árt tudni, hogy számos mechanikai előnye mellett a sportfékbetétek és sportféktárcsák még jól is néznek ki, hiszen a mintázatuk már messziről kiszúrható, sportos külsőt kölcsönöz a gépjárművünknek.

A weboldal sütiket (cookie-kat) használ, hogy biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújtsa.

Adatvédelmi szabályzat