Mi okozhat kattogó hangot a kerék felől?

Hogy megy az autódiagnosztika hallás alapján? Tisztában vagy vele, hogy az egyes furcsa zajok milyen hibákra utalhatnak a járgányodban? Lehet, hogy nem is gondolnád, de néhány szokatlan hanghatás bizony konkrét problémáról árulkodhat, így nem árt, ha nyitott füllel kagylózod a szokatlan zörejeket kocsikázás közben. Azt például tudtad, hogy ha kattogó hangot észlelsz a kerék felől, akkor valószínűleg a féltengely slamasztikájával állsz szemben? Gyere, nézzünk utána az ezzel kapcsolatos legfontosabb tudnivalóknak!

Mi is ez a féltengely?

A hajtáslánc egyik kardinális komponense a féltengely, illetve a vele szimbiózisban élő féltengelycsukló. Ők ketten viszik át a nyomatékot a differenciálműből a kerekek irányába. Igen-igen, jól érzed, fölöttébb megerőltető feladatot teljesítenek, így nyilvánvaló, hogy nagyon nem mindegy a velük kapcsolatos gyártási anyaghasználat, és persze a vezetési stílusunkkal is sokat tehetünk az élettartamuk meghosszabbításáért. Ha jobban belegondolunk, tulajdonképpen két összetevővel terhelődik ez az élettársi kapcsolatban lévő alkatrész páros, az egyik az autó össztömege, amihez nyilvánvalóan hozzáadódik az utasok által képviselt súlytöbblet is, a másik pedig az általuk közvetített nyomaték hordereje. Ergo a sok üzemóra és a jelentős túlsúly katalizátorként működik a kopásuk és az elhasználódásuk tekintetében. Az biztos, hogy a rendszeres kenőanyag használattal biztosított karbantartás életelixírként funkcionálhat velük kapcsolatban, de nem árt, ha felhagysz az erőszakos vezetési modorral is. Felejtsd el például a hirtelen, padlógázzal történő indításokat és az átmenet nélküli gyorsításokat is! De, ami talán még ezeknél is fontosabb, hogy eltekert kormánynál mellőzd a gázpedál izomból történő taposását, mert ilyenkor eleve nagyobb a féltengelyre irányuló terhelés.

A meghibásodás metódusa, illetve ennek jelei

A féltengely hiba tehát általában kopás formájában realizálódik, az első erre utaló jel pedig, a kattogó hang a kerék felől. De vajon ezt mi okozza? A féltengelycsuklót összesen négy elem alkotja, a golyók, a kosár, a csillag és a gumiharang. Problémás mértékű kopásnál a harangban és csillagban található golyópálya tönkremegy, és az így képződő résbe beesik a golyó. Ez okozza a kattogó alapzajt. Alapból a gumiharang rendeltetése, hogy meggátolja a féltengely elszennyeződését. Anyagából adódóan ez egy sérülékenyebb alkatrész, szakadása esetén nyilván nem tudja hiánytalanul betölteni védelmi funkcióját, amivel sajnos beindul a féltengely kopási procedúrája is, így tanácsos időközönként ellenőrizni ezt a leginkább kényes összetevőt, mert ezzel nagyban hozzájárulhatunk a domináns részek hosszabb üzemidejéhez. Tartsuk szem előtt azt is, hogy a féltengelycsukló károsodása beindítja a dominó effektust, mert nem csupán a féltengely amortizációját indíthatja be, de lötyögése a sebességváltóra és a differenciálműre is egyértelműen káros rezonanciákat indukál.

A weboldal sütiket (cookie-kat) használ, hogy biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújtsa.

Adatvédelmi szabályzat