Mi állhat a gyújtótekercs hiba hátterében?

Jól működő gyújtótekercs nélkül nem igazán tudunk autózni, hiszen ez az alkatrész felel az üzemanyag begyújtására szolgáló szikra előállításához szükséges nagyfeszültség előállításáért. Sokan nem is gondolnák, de a gyújtótekercs hibák többsége nem is magához az alkatrészhez kötődik. Sokkal inkább olyan problémák akadályozhatják az optimális működését, mint mondjuk a túl nagy gyertyahézag, a szivárgó szelepfedél vagy a különböző szennyeződések. Sajnos, ha a gyújtótekercs tönkremegy, csak a csere orvosolhatja a problémát.

Rosszul beállított gyertyahézag

Az optimális gyújtógyertya hézag megléte elengedhetetlen a gyújtásrendszer megfelelő működéséhez és a gyújtótekercs élettartamának megőrzéséhez. Egy megnagyobbodott vagy alapból rosszul beállított gyertyahézag miatt a gyújtótekercsnek pluszmunkát kell végeznie, nagyobb feszültségre van szüksége a hézag áthidalásához, s a szikra létrehozásához a henger belsejében. Ez a megnövekedett feszültség nem csak a gyújtótekercsnek árthat, de bizonyos körülmények között az ECU driverét is kikészítheti. Amikor meghibásodik a driver, a tekercs is tönkremegy, nem lesz képes a szikra előállítására, a végeredmény pedig egy halott henger lesz. A kellő szikragyújtás biztosításához, továbbá a gyújtótekercs-hiba megelőzéséhez mindig igazodj a gyártói előírásokban szereplő gyertyahézaghoz. Manapság már gyárilag beállítják az optimális hézagméretet a gyertyagyártók, de azért nem árt mindig ellenőrizni a megfelelőségüket beszerelés előtt. Abban az esetben, ha a gyújtótekercs hiba a túl nagy hézag miatt jelentkezik, akkor nem csak a tekercset, a gyújtógyertyát is cserélni kell. Nem árt megvizsgálni az ECU driverét sem.

A szennyeződések is árthatnak neki

A különböző helyekről származó szennyeződések miatt is tönkremehet a gyújtótekercs. A leggyakoribb szennyeződés az elhasználódott, sérült szelepfedél tömítésnél szivárgó motorolaj. Számos autómotorban a gyújtógyertyát és a gyújtótekercset egy, a szelepfedél részét képező csőbe szerelik gyárilag. A szelepfedél és a gyertya közötti tömítés idővel elhasználódhat, és a gyújtógyertya-cső tönkremehet, a végeredmény pedig olajszivárgás lesz, ami felhalmozódik a gyertya és a tekercs körül. Emiatt meghibásodhat a gyújtótekercs is, épp ezért fontos minél előbb megtalálni a szivárgás helyét, hogy ne fordulhasson elő még egyszer a probléma az új gyújtásalkatrészek beszerelése után sem.

Behatol a víz az alkatrészbe

A víz behatolása a gyújtótekercsbe igen ritka, emiatt nem is nagyon szoktak gondolni rá, amikor tönkremegy az alkatrész. Bizonyos autókban a klíma hűtőközegének kondenzálódása a gyújtótekercseknél koncentrálódhat, és közvetlenül rájuk csöpöghet, vízzel feltöltve így a gyújtógyertya-hézagokat. A probléma kiküszöböléséhez bizonyos gyártók már gyárilag alkalmaznak szilikonzsírt a korrodálódás megelőzése érdekében. Ez jobb tömítést biztosít a gyújtógyertya és a tekercs között, megakadályozza a szennyeződések bekerülését, s ezzel lehetővé teszi a megfelelő feszültségáramlást és szikraképződést.

A weboldal sütiket (cookie-kat) használ, hogy biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújtsa.

Adatvédelmi szabályzat