Mi a különbség a GTI és a GSI között? Melyik micsoda?

Azoknak, akik jártasak az autók világában, biztosan ismerősen hangzik a GTI és a GSI kifejezés, ám sokan nem tudják, hogy pontosan mit is jelentenek, milyen kocsikat szokás ezekkel a jelzőkkel illetni. Cikkünkben most ezt a két típust szeretnénk jobban megismertetni olvasóinkkal.

GTI (gran turismo injection)

A GTI kifejezés eredendően a Gran Turismo szóösszetételből ered, amit a Volkswagen egészített ki egy i betűvel, ami az injektorra utal. A Gran Turismo egyébként egy hivatalos kategória megnevezés a nemzetközi autósport világában, amivel a nagyteljesítményű, sportos túrakocsikat jelölik. A kifejezést még a II. világháború és a nagy olajárrobbanás közötti időszakban kezdték el használni a 6-12 hengeres, 5 és még több literes motorú utazókocsikra. A nagy motorhoz nagy tank dukált, ezért a csomagtér csak jelképes méretűre rúgott az autóban, de ennek ellenére mégis inkább hosszabb távokra használták, és nagyon kedvelték viszonylag nagy végsebességének (kb. 200 km/h) köszönhetően. A GT-vel jelölt autókat tehát úgy lehetett hajtani, mint a sportkocsikat, de közel sem rázták ki annyira az emberből a bélést, ill. nem voltak olyan hangosak, mi több még a rádiót is lehetett hallani vezetés közben. Az 1970-es évektől kezdve egyre kompaktabb méretbe öntötték a GT illetésű autókat. Azóta is az inkább gyorsabb, robosztusabb kocsikat emelik ki társaik közül a GT jelzéssel.

Az i betű hozzácsatolásával a Volkswagen egy új kategóriát vezetett be, a GTI-t, vagyis a szintén nagyteljesítményű, kompakt sportlimuzinokét. A VW fanok biztosan tudják, hogy a legismertebb típus a Golf GTi, ami már az 1970-es évek óta szerves részét képezi a gyártó modellkínálatának. Ha pontosabbak akarunk lenni, akkor az 1975-ös Golf volt az első sportváltozat, amely megkapta ezt a megnevezést, ám a többi ilyen nevű kocsi mellett ennek a modellnek már nem egy karburátor, hanem a Bosch K-Jetronic mechanikus befecskendező adagolta az üzemanyagot. Az új alkatrész akkora újdonságnak számított, hogy a GT rövidítést kiegészítették az injektort jelölő i betűvel. A Volkswagen későn kapott észhez, és nem védette le a GTI elnevezést, így azóta más autógyártók – pl. Peugeot, Nissan vagy Suzuki – is előszeretettel jelölik vele modelljeiket.

GSI (grand sport injection)

A GSI mozaikszó magyarra fordítva, szó szerint azt jelenti, hogy nagy sport befecskendező. Ezt a jelzőt szintén egy német autógyár, nevezetesen az Opel találta ki. A gyártó a sportosabb modelljeit akarta kiemelni a többi közül az elnevezéssel, elsőként a B Kadett kapta meg a GSI kiegészítést. Az alapkoncepció az volt, hogy egy kis karosszériába nagy motort szereljenek. A koncepció azóta sem változott: „minél erősebb motor, minél kisebb karosszériába”. A következő generációs Kadettek bizonyos modelljei között szériáról szériára szállt a GSI jelző. Az 1987-es év azonban egy kis fordulópontot jelentett; már a Corsa GSI is az Opel termékpalettájára került. A kistestvér – akárcsak a nagy – keményebb spoilerrel és futóművel ékeskedett. Ezt követően 1991-ben mutatták be az első F Astrát, amivel egyidejűleg az Astra GSI-t is a nagyközönség elé tárták. Az új modellt a Kadetteknél jelentősen lágyabb rugózással és sokkal nívósabb belső térrel szerelték fel. Az Astra GSI-k történetének 1998-ban vége szakadt, amikor is a G Astrákat már csak OPC-vel jelölték, GSI verzió nem készült belőlük.

A weboldal sütiket (cookie-kat) használ, hogy biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújtsa.

Adatvédelmi szabályzat