Megbízható konstrukció a Skoda Fabia 1.4 mpi motorja?

Ritkán látott tulajdonság a motorok esetében az időtállóság és a megbízhatóság. Éppen emiatt érdekes megvizsgálni egy olyan konstrukciót, amely idén lett 21 éves – a legelső 1.4 MPI Fabia motor 1999-ben került ki az utcákra, és úgy tűnik, kiállta az idő próbáját.

Többpontos befecskendezés az előző évezredből

Multi-Point Injection, azaz többpontos befecskendezés 1999-től kezdődően – ez volt a siker egyik záloga a Fabiák esetében, vélték akkoriban a konszern mérnökei. Közvetlen befecskendezés a hengerek felett, mindegyik henger felett külön, a Volkswagen Polo és Jetta által letesztelve – egy olyan szívómotorról beszélünk, amelyek ma már nem feltétlenül állják ki a környezetvédelmi és takarékossági kritériumokat, azonban pár évtizede még nem is ez volt az elsődleges szempont. Nem csupán 1.4 literes változat létezett a Fabiákból, hiszen piacra került az 1.2-es MPI is, ugyanakkor utóbbi gyengesége miatt hamar feledésbe merült, az 1.6 literes változat pedig csupán a modell második generációjáról kezdve volt elérhető.

Erőtlen, de elnyűhetetlen

Elég csak rápillantani a használtautó-hirdetésekre ahhoz, hogy megállapítsuk, az 1.4 MPI motorokkal ellátott Fabiák a mai napig keresettek. Nem csoda, hiszen a motor egyszerű kialakítása és szívóssága bizonyította, hogy ezek a típusok még mindig jó felépítésnek számítanak. Az MPI motorok kevésbé kényesek az üzemanyag minőségére, nem csoda, hogy a magasabb kéntartalmú benzint „elnéző” országokban kultusza van az ilyen kocsiknak. Természetesen el kell mondani, hogy az MPI soha nem a kiemelkedő teljesítményről volt híres. Turbót felépítéséből kifolyólag nem lehetett hozzá csatlakoztatni, sportos vezetésről álmodni sem lehetett annak, aki ilyen autó tulajdonosa volt. Mi több, legendák szólnak a dombnak felfelé való vánszorgásról, nyáron, bekapcsolt klíma mellett, amikor is bizony az MPI hajlamos volt elfogyni. Az előzést is alaposan meg kellett velük gondolni, ugyanakkor továbbra is róják az utakat, ha nem is gondtalanul, de a legtöbb esetben csak kisebb javításokon átesve. Kiemelt figyelmet kellett szentelni a motor hűtésére – a típus sajátossága a túlmelegedés, hiszen az üzemanyag alacsony nyomáson, de magas hőmérsékleten szállítódott. Ha eme hiányosságok felett hajlandóak vagyunk szemet hunyni, kétségtelen, nagyon sok mai meghajtás sem kelhet versenyre a Fabia 1.4 MPI változatának tartósságával. Egy kis kereséssel több olyan teszt is fellelhető, amely éppen ezt a típust veszi górcső alá 2020-ban, hasonló megállapításokat felállítva.

A weboldal sütiket (cookie-kat) használ, hogy biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújtsa.

Adatvédelmi szabályzat