Kevesebbet fogyaszt a dízeles autó, de drágább a javítás és az üzemanyag

Szmogriadó idején nem jó dízelesnek lenni, mert rakhatjuk le az autót – de egyébként megvannak ennek a típusnak is az előnyei. Igaz, egyre kevesebb – az üzemanyag például már jóval drágább, mint a benzin.

Sokkal drágább javíttatni

Dízel vagy benzin? Ez a kérdés is felmerül, amikor valaki autót készül venni – főleg ha használtat. A dízel már a használt autók piacán is kisebbségben van, és Magyarországon soha nem fenyegette a benzines autók uralmát – de sokáig megvolt az az előnye, hogy olcsóbban tankolhattunk bele, mint a benzinesbe. A traktorok, munkagépek üzemanyaga is hagyományosan a dízel, tehát ha volt gyerekünk, vagy mi magunk vonzódtunk jobban ezekhez a masinákhoz az átlagnál, kellemes élmények érhettek a benzinkúton. Teherautókban, hajókban, mozdonyokban – sőt, tengeralattjárókban is – azért használták, mert jobb hatásfokkal égette el az üzemanyagot, mint a benzines motorok. Amikor az 1990-es években személyautókban is kezdett elterjedni a dízelmotor, nem számított, hogy nem gyorsul olyan jól, büdösebb és hangosabb, mint benzines társai. Szerették az autósok, mert keveset fogyasztott olcsóbb üzemanyagból – amíg nem szembesültek az első nagyobb alkatrészcserével. Nem csoda, hogy Németországban már tömegével adnak túl rajtuk. Pedig az újabb a modellek már nem füstölnek annyira és nem olyan hangosak, majdnem olyan jól gyorsulnak, mint a benzinesek, de az üzemanyag ára is felzárkózott. 2018-as becslés szerint Magyarországon egymillió a dízeles a körülbelül 3 és fél milliós személyautó állományból.

Tartósan felment a gázolaj ára

Ez az arány valószínűleg nem lesz jobb a dízel javára, mert már a külföldről behozott használt autók piacán sem érik el a többséget. A kétezres évek elején még kétharmados többségben voltak a dízelesek. Ráadásul nem hogy eltűnt az egyik fő érv a dízel mellett – az üzemanyag olcsósága –, de át is billent a mérleg. Több mint 50 forintos árkülönbség alakult ki mára a dízel és a benzin között előbbi javára, és erre eddig nem volt példa – az elemzők szerint a különbség tartósan fenn is maradhat. Arról írnak: a benzinfogyasztás inkább a személyautókhoz kötődik, míg a gázolaj a munkagépek hajtóanyaga is, ezért az aktuális gazdasági tevékenységek, a gazdaság állapota is alakíthatja az árat. A legtöbb országra egyébként változatlanul az a jellemző, hogy valamivel többe kerül a benzin, mint a dízel. Nálunk viszont most nem nagyon éri meg a dízel mellé letenni a voksot. Korábban is beszéltek arról szakemberek: a rövid távú haszon a gázolajat tankoló autóknál hosszú távon sokba kerülhet. Nehezebben javíthatók, nehezebb beszerezni hozzájuk az alkatrészeket is.

A weboldal sütiket (cookie-kat) használ, hogy biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújtsa.

Adatvédelmi szabályzat