Fojtószelep szerepe a kipufogócsőben

A kipufogórendszer fojtószelepét eleinte csak a haszongépjárművekben alkalmazták, a lejtmeneti motorfékhatás növeléséhez. Egy jó ideje azonban már személygépjárművek kipufogócsöveibe is szerelik, de nem ilyen célokból. Cikkünkben megvizsgáljuk, hogy miért kerül beépítésre a fojtószelep a kipufogórendszerbe!

Sportos kipufogóhang előhívása

Manapság a fojtószelep kipufogórendszerbe szerelésének elsődleges célja a kipufogóhang sportossá varázsolása – ehhez már egy külön tudomány is kialakult, az ún. sound-engineering. Több helyre is szerelhetőek: a hangtompító dobok elé vagy után, de akár beléjük is. Szerepük, hogy bizonyos by-pass csöveket, csatornákat és renzonátortereket zárnak illetve nyitnak ki. Kétféle módszerrel lehet őket működtetni: elektromosan vagy pneumatikusan, de akár bowdennel is zárhatóak és nyithatóak. Mindemellett az aktív rendszerek kipufogóihoz kapcsolt hangszórók kimeneti csöveiben is találhatunk fojtószelepeket. Nem elhanyagolandó a fojtásbefolyásolás motorteljesítményre gyakorolt hatása sem, a kipufogó ellennyomástól is függ ugyanis a motor munkája. A fojtószelepek kipufogó hangolás céljából való alkalmazása legtöbbször nem gyárilag történik, hanem tuningcégek által. A „beavatkozás” elvégzése előtt érdemes azonban átgondolni a dolgot, mivel nem garantált, hogy utána átmegy az autó majd a következő műszaki vizsgán a kipufogó ellenőrzés miatt. Utóbbi a hiteles bevizsgálásukat bizonyító igazolástól függ leginkább.

A kipufogó ellennyomás helyreállítása

Olyankor is segítségünkre lehet a kipufogó rendszer fojtószelepe, ha kikapcsolódik valamelyik henger. A kipufogó rendszert alapvetően úgy tervezik, hogy minden henger egyszerre működik, és csak így alakul ki a kellő hengeröblítéshez, valamint kipufogóhanghoz optimális ellennyomás. Ám előfordul olyan, hogy valamelyik henger lekapcsolódik, például négyből csak kettő vagy nyolcból csak hat üzemel, így a kipufogógáz árama is másmilyen lesz. Sok esetben a nem üzemelő hengerek szelepei lezáródnak, vagyis nem jön belőlük gázáram. Olyan is megtörténhet, hogy a levegő ugyan átmegy a hengereken, ám a gáz akkor sem lesz olyan hőmérsékletben és nyomásban, mint a működőek esetében. Annak érdekében, hogy ilyenkor is helyre tudja állítani a rendszer a kipufogási ellennyomást, fojtószelepet szerelnek a kipufogócsőbe – ezzel már konfigurálható a gáztorlasztás.

Az emissziótechnika szolgálatában

Az emissziótechnikában is gyakran alkalmaznak kipufogó fojtószelepet a rendszerben. A low pressure EGR, azaz a kisnyomású kipufogógáz visszavezetés módszerénél a koromszűrő után kerül ki a visszavezetendő kipufogógáz. Ilyenkor már nincs a dízelautó kipufogógázában koromrészecske, tehát a szívótorok, az EGR-szelep és az EGR-hűtő sem szennyeződik. A gáz a turbótöltő elé szivárog, majd az intercoolerben hűti tovább a rendszer a friss levegővel keverve. Ahhoz azonban, hogy a kipufogógáz ideális mennyiségben áramoljon vissza, segíteni kell a rendszeren. Itt lép előtérbe a fojtószelep, amit a gázkinyerő csővezeték után szerelnek, és valamennyire be is zárnak. Így tud csak létrejönni az optimális torlónyomás. Azt, hogy milyen mértékben kell a fojtószelepet zárni és nyitni, mindig az éppen aktuális visszavezetett kipufogógáz mennyisége határozza meg.

Az emissziótechnika kapcsán egy másik tisztítóeljárást végző alkatrészt is meg kell említenünk, méghozzá a nitrogén-oxid tároló katalizátort – ennek optimális működéséhez is szükség van a fojtószelep beszerelésére a kipufogó rendszerbe. Ez az alkatrész csak egy meghatározott hőmérséklet esetén tud megfelelő hatásfokkal üzemelni. A hőmérsékleten kívül a gáznyomás és a gáz térfogatáram is befolyásolja a működését. A tökéletes üzem érdekében a tárolókatalizátorba bevezető két kipufogócső egyikét fojtószeleppel nyitják és zárják – ezzel állítható be az optimális hőmérséklet.

A kipufogógáz hőhasznosítása

Abban az esetben, ha a gyártó vagy az autótulajdonos hőcserélőt szerel az autó kipufogó rendszerébe a motor hűtővizének felmelegítése céljából, akkor is egy fojtószelepet helyeznek el a rendszerben. A felmelegítésre persze nem minden motor üzemállapotban van szükség, így az igényhez igazodva a fojtószelep szabályozza a kipufogógáz hőcserélőbe jutását.

A weboldal sütiket (cookie-kat) használ, hogy biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújtsa.

Adatvédelmi szabályzat