Elegendő az üzemanyagrendszer-tisztító adalékokat egyszer-egyszer használni, vagy rendszeresen érdemes inkább?

Igazából túl szépnek tűnik ahhoz, hogy igaz legyen: egy olcsó adalék, amelyet a benzintartályba töltünk, tényleg varázslatosan megtisztítja az egész üzemanyagrendszert, és mindez simább, erősebb és hatékonyabb hajtást garantál… Ez komoly? Valóban működnek az üzemanyagrendszer-tisztító adalékok, vagy csak azért vannak, hogy elvigyék a pénzt? A rövid válasz: működnek, de azért figyelni kell néhány dologra, mert nem minden üzemanyagrendszer-tisztító egyforma. Olvass tovább, hogy megtudd, mit csinálnak ezek a rendszertisztítók, hogy működnek, és mi a helyzet a rendszeresség kérdésével.

Miért kell tisztítani az üzemanyagrendszert?

A benzin meglepően sok szennyeződést hagyhat az üzemanyagrendszerben. A szennyeződések egy része felhalmozódik az üzemanyagtartály alján, a vezetékekben és az üzemanyagnyomás-szabályozó körül. Az igazi probléma az üzemanyag-befecskendező szelepeken képződő lerakódásokból származik. A szennyeződések felhalmozódásának tulajdonképpen két fő oka van: a fő kolompos a szén, a másik bűnös pedig az etanol. Szóval, hogy is van ez? A hajtóműveket nem úgy tervezték, hogy az energia 100 százalékát az általunk használt üzemanyagból vonják ki. Vannak az üzemanyagnak olyan részei, amelyek nem égnek el teljesen az égési folyamat során, és ezekből szén lerakódások keletkeznek, amelyek a kipufogó rendszerbe, az üzemanyag-befecskendezőbe vagy az égéstér felületére kerülnek. Ez nem jó, de sajnos ez a folyamat alapvetően elkerülhetetlen. Noha a kevés lényegében nem káros, de ha évekig hagyjuk gyűlni mindenféle tisztítás nélkül, akkor bizony kimutatja a foga fehérjét. A másik összetevő pedig az etil-alkohol, közismertebb nevén etanol, egy növényi anyagból, kukoricából származó, megújuló tüzelőanyag. Még 1979-ben kezdték el használni az üzemanyagban, hogy csökkentsék a járművek szén-monoxid-kibocsátását, hogy megfeleljenek a levegőminőségi előírásoknak. Oktánszámnövelő összetevőként is használják. Szépen hangzik, igaz? Nos… Igen is és nem is. Engedd meg, hogy részletezzük. A mai modern motorokhoz már nincs szükség etanol használatára az üzemanyag-kibocsátás csökkentése érdekében, ezért egyszerűen csak töltőanyagként használják, hogy csökkentsék a gázköltséget. Az újabb motoroknál ez nem nagy baj, mivel alapvetően benzin-etanol üzemanyag keverékkel való működésre tervezték őket. A régebbi járművek azonban nem boldogulnak vele. Mint köztudott, az alkohol maró hatású, ezért nem bánik kesztyűs kézzel a jármű alkatrészeivel sem. Ezen kívül a régebbi motorokban szénlerakódást okozhat, ami problémákat idézhet elő. Nem mellesleg oxidál és emulgeál, és nem éghető melléktermékeket képez, ami végül felhalmozódást okoz az üzemanyag-befecskendezőkben, a szívószelepekben és a motor égésterének különböző részein. Ez rossz motorteljesítményhez és magas üzemanyag-fogyasztáshoz vezet.

Működnek az üzemanyagrendszer-tisztító adalékok?

Igen, de kizárólag csak rendszeres használat esetén. Az üzemanyagrendszer-tisztító adalékok segítenek eltávolítani a káros lerakódásokat, és megakadályozzák az új lerakódások képződését. Különösen fontosak az etanolt tartalmazó benzinnel és üzemanyag-befecskendezéses motoroknál. Feloldják az üzemanyag-maradványokat és a szén lerakódásokat, ezáltal helyreállítják az elveszett teljesítményt, csökkentik a durva alapjáratot, és javítják az oktánszámot, valamint az általános vezethetőségi élményt. A titkuk kizárólag az, hogy periodikus, ismétlődő felhasználást kell alkalmazni, ami nagyjából 4-5 ezer kilométerenkénti töltési procedúrát kíván.

A weboldal sütiket (cookie-kat) használ, hogy biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújtsa.

Adatvédelmi szabályzat