Döntött az EU: csaknem 40 százalékos szén-dioxid csökkenés jöhet

Egy hosszú tárgyalássorozatnak látszik a végére érni Európa, ahol a radikális vélemények győztek: 37,5 százalékkal kell csökkenteni 2030-ig a személyautók károsanyag-kibocsájtásait a 2021-es szinthez képest.

Nem volt elsöprő egyetértés

Az EU tagállamok részvételével lezajlott legutóbbi tárgyalás csaknem kilenc órán keresztül tartott, mire sikerült dűlőre jutni az értékekről. Az egész évben tartó alkudozás végeredménye elsősorban az autógyártóknál verte ki a biztosítékot, hiszen ők maximálisan 30 százalékra számítottak. Érvelésük szerint az új jogszabály ellehetetleníti a gyártókat, így azok akár tömeges elbocsájtásokba is kezdhetnek. A szabályokat természetesen még véglegesíteniük kell a különböző jogalkotó szerveknek, de az már világosan látszik, hogy az értékekből nem fognak engedni. Az adott időintervallum felére is célt tűztek ki: 2025-ig csaknem 15 százalékkal kell csökkenteni a személyautók szén-dioxid kibocsátását. Érdekesség, hogy a haszongépjárművek esetében 2030-ig csak 31 százalékos csökkenést ír elő az új jogszabály-javaslat.

Eddig is próbálták kicselezni a rendszert

A tárgyalások legnagyobb vesztesei természetesen a gyártók, akik a jelenleg érvényben lévő szabályozást is különböző módszerekkel próbálták megkerülni. A legelterjedtebb módszer a kisszériás prototípusok gyártása. Az Európai Unió az autógyárak összes legyártott autóinak szén-dioxid kibocsájtását mérte, majd abból átlagot vont. Tehát a nem szériagyártású autók is beleszámítottak az átlagba, így a gyártók érdeke volt olyan minimális emissziójú gépjárművek gyártása, melyekkel a forgalomban nem, vagy csak elvétve találkozhattunk. Az új szabályzat szerint 2020-ra minden olyan cégnek, amely az Unión belüli piacra gyárt kötelező 95 g/km-es átlagot teljesítenie. 2030-ra ez az érték 60g/km lesz, ami nagyjából 2,5 literes átlagfogyasztást jelent majd. A radikális szabályozás legnagyobb ellenzője nem meglepő módon Németország volt. A német autógyártó cégek egyeduralma Európában meginoghat, hiszen a belsőégésű motorpalettával rendelkező gyártók aligha tudják majd zökkenőmentesen teljesíteni az új elvárásokat. Érvelésük szerint az ország GDP-jének jelentős részét adó autóiparnak teljesen át kell alakulnia, ami kemény költségoptimalizáláshoz, vagy legrosszabb esetben tömeges elbocsájtásokhoz is vezethet. Az autóipari munkások jelentős része elveszítheti állását, és a szociális háló megterhelésével az ország versenyképessége is jelentősen csökkenhet Európán belül.

A weboldal sütiket (cookie-kat) használ, hogy biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújtsa.

Adatvédelmi szabályzat