Az olajszűrő és olajszivattyú

A mai belsőégésű motorok működésénél fellépő súrlódás csökkentését és a keletkező hő elvezetését szolgálja azok kenése, amihez a szükséges kenőolajat olajszivattyú keringetteti. Az olaj tisztaságáról olajszűrő gondoskodik.

Az olajszivattyú nélkül nem működik a motor

A motor alkatrészeinek ideális kenéséhez megfelelő nyomáson, nagy mennyiségű olajnak kell az érintett alkatrészek mentén keringenie. E folyamat csak egy jelentős teljesítményre képes szivattyú segítségével tartható fenn. E szivattyúnak az adott mennyiségű olaj keringettetése mellett el kell viselnie az olaj magas hőmérsékletét és ellent kell állnia az olajban lévő számos agresszív vegyszernek, kenőanyag adaléknak is. Az olajszivattyú egészen pontosan annyit megy, amennyit az autó motorja, tehát a folyamatos üzemeléssel járó minden igénybevételt ki kell bírnia. Ma már egészen hosszú ideig gond nélkül működő olajszivattyúkat szerelnek az autókba, de ezek is meg tudnak hibásodni, ami annyit jelent, hogy a motor használhatatlanná válik és rögtön a szervizbe kell vinni a kocsit.

Miért kell szűrni az olajat?

Felmerülhet a kérdés, hogy miért kell szűrni az olajat, hiszen a motorba öntött kenőolaj minden bizonnyal „gyárilag” tiszta, tehát semmi esélye külső szennyező anyag jelenlétének, ami kárt okozhat a motorban. Ez így is van, de a motor működése közben annak súrlódó elemeiről olyan mikroméretű részecskék válnak le, amelyek aztán a kenőolajjal keringve és az egymással érintkező felületek közé kerülve mikroméretű sérüléseket okozhatnak az alkatrészek felületén. Ezt úgy lehet elkerülni, hogy szűrő segítségével ezeket a részecskéket elválasztjuk a kenőanyagtól. A szűrő felületén megtapadt szennyező anyagokat aztán – rendszerint az olajcserével együtt – eltávolítjuk, amikor a szűrő betétjét, vagy magát a szűrőt is kicseréljük.

A weboldal sütiket (cookie-kat) használ, hogy biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújtsa.

Adatvédelmi szabályzat