Alapjáraton kopog a motor – mitől lehet?

A motor felől hallatszó furcsa hangok minden esetben rögtön ható és frusztrálóan sokkoló impulzust váltanak ki az autótulajdonosokból. Lehet az kattogó, kopogó, csörömpölő, dobogó, egy biztos: a trauma garantált. Tulajdonképpen nem is árt, ha az egyes hanghatásokhoz néminemű kórságismertetőt tudunk társítani, mert ezzel magunkat is megkímélhetjük egy jelentősebb feszültség hullámtól. Ugye? Akkor, tudod mit? Vágjunk is bele! Mire apelláljunk elsőre, ha alapjáraton kopogó neszezést hallunk a motor felől? A válasz pedig: a hidegen kopogás tipikus főszereplője a hidrotőke, azaz a hidraulikus szelephézag kiegyenlítő. Aha, de vajon ki ő, és miért kopog? Járjunk utána!

Mi az a hidrotőke, és mire szolgál?

A hidrotőke nem más, mint egy váltakozó hosszúságú, belül üreges, olajat tartalmazó rúdszerű komponens, ami a szelepszár és a vezérműtengely között található. Rendeltetése, hogy biztosítsa a szelepek optimalizált működését, ezáltal pedig a hajtómű megfelelő üzemét hideg és meleg státuszban egyaránt. Ezt úgy viszi véghez, hogy egyszerűen feltölti saját magát a benne található olajjal, és ezzel kitölti a rendelkezésére álló teret, mintegy nullára redukálva ezzel a szelephézagot. Kardinális kérdéskör vele kapcsolatban a karbantartás, aminek legalapvetőbb szintje az olaj periodikus időközönként történő cseréje, illetve az olajrendszer tisztántartása, és persze ezután jöhet a finomhangolás, vagyis a hidrotőke tisztító adalék használata is. Hosszabb-rövidebb üzemszünet után teljesen normális, ha az indítást követően 4-5 másodpercig kopogást hallunk a motor körzetéből, de a megfelelő olajnyomás létrejötte után ennek egyértelműen meg kell szűnnie. Figyeljünk erre, mert a kopogó hidrotőke a vezérmű szerkezet többi alkatrészét is károsíthatja!

Mi van, ha kopog?

Amennyiben eltelt a fent említett, kritikus időintervallum, de a kopogás továbbra is fennáll, akkor sajnos valami gond lehet, amit mindenképpen ellenőriztetni, szükség esetén pedig javíttatni kell. Ilyenkor az történik, hogy a hidrotőkében nem alakul ki a megfelelő nyomásszint, így a motoron a kelleténél nagyobb szelephézag keletkezik. Jó esetben a ricsajt csak egy hívatlan szennyeződés okozza, ebben az esetben a tisztítás tökéletesen elégséges a dübörgés beszüntetéséhez. Kritikus mértékű amortizáció szintjén viszont kizárólag a csere jelent megoldást. Jó, ha tudod, hogy alapesetben a hidrotőke cseréjét az olajcserével együtt szokták megvalósítani, ugyanis garanciális jellegű problémánál fontos kritérium, hogy a két termékcsere ugyanazon időben, együttesen történjen.

A weboldal sütiket (cookie-kat) használ, hogy biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújtsa.

Adatvédelmi szabályzat