Szokatlan dolgok történtek a világ autópiacán 2018-ban

Huszonnyolc év után először csökkent az új autók eladásainak száma a világ legnépesebb országában, Kínában, míg a szintén jelentős orosz piacon számottevő lassulás tapasztalható a növekedés ütemében. Azért a gyártók nem panaszkodhatnak: a kínai Geely és az orosz Lada kifejezetten jó évet zárt 2018-ban.

Van oka megijedni a kínai autópiacnak

Szokatlan és meglepő statisztikai adatok születtek a legjelentősebb autópiacokról a 2018-as évre vonatkozóan: például a világ legnépesebb országában, Kínában csökkent az autóeladások száma. Ennek jelentőségét akkor értjük meg igazán, ha hozzátesszük, hogy huszonnyolc éve nem fordult ilyen elő az 1,4 milliárdos országban. 1990 már elég régen volt… A kínai autógyártók szakmai képviseleti szervezetének adatai szerint 28,1 millió új autót értékesítettek tavaly, ami 2,8 százalékos csökkenést jelent az egy évvel korábbi számokhoz képest. A korábbi években folyamatos növekedést lehetett tapasztalni, két éve még 13 százalékkal emelkedtek ezek a számok. A legszembetűnőbb a tavalyi év második felének hanyatlása. Az ok a szakértők szerint a gazdasági növekedés lassulása lehet, ezért múlhattak alul minden 2018-ra elkészített tervezetet és várakozást a számok. 2019-re az a tervük, hogy megállítsák a csökkenés, ezért darabszámban a tavalyi 28,1 milliót szeretnék elérni. Ami a márkákat illeti: az amerikai Ford bukott a legnagyobbat, ők 37 százalékot estek vissza eladásban, ami a két ország közötti politikai okokra is visszavezethető. A kínai Geely viszont ilyen körülmények között is hasított, 20 százalékos növekedés regisztráltak a tavalyi esztendőre a hazai piacon.

Lada Vestából vettek a legtöbbet az oroszok

A lassulás a világ kilencedik legnépesebb országában, Oroszországban is megfigyelhető: ott ugyan még nő az új autók eladásának száma, de visszafogottabb ütemben, mint korábban. Decemberben 175 ezer 240 kocsit adtak el a határaikon belül, ami öt százalék fölötti növekedést jelent az egy évvel korábbi időszakhoz képest, de ez csak a fele a novemberi növekedés százalékos értékének. Azért nagy bajban nincs az orosz autópiac, mert a tavalyi 1 millió 800 ezer 591 eladott új kocsi még mindig 12,8 százalékkal több, mint a 2017-es érték volt, ám Kínában is ilyen előjelekkel indult a végül hanyatlásra váltó folyamat. Éppen ezért idénre 3 százaléknál alig nagyobb növekedéssel számolnak az oroszoknál. A márkák? Nem meglepő, hogy a hazai Lada, annak is a Vesta modellje volt a legnépszerűbb, ebből 108 ezret adtak el, 40 százalékkal többet, mint egy évvel korábban.

A weboldal sütiket (cookie-kat) használ, hogy biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújtsa.

Adatvédelmi szabályzat