Mitől lesz erősebb egy kocsi motorja? Mi számít inkább, a köbcenti vagy a lóerő?

Ha autóvásárlás előtt állunk, akkor számtalan szempontot figyelembe kell vennünk, mielőtt kiválasztjuk a számunkra legjobb megoldást. Milyen típusú legyen, milyen színben képzeljük el, milyen extrákat szeretnénk bele? Számít-e a fogyasztás vagy inkább a teljesítmény határozza meg, hogy melyik kocsi mellett döntünk? Melyik a jó alternatíva, a nagyobb köbcenti vagy a nagyobb lóerő?

Melyik mit jelent?

Minden autónál tényszerűen leírhatóak bizonyos paraméterek. Mit jelent vajon a köbcenti vagy a lóerő kifejezés? Melyik esetében lesz erősebb az autó? Melyikre figyeljünk, ha nagyobb teljesítményű kocsit keresünk? A köbcenti kifejezéssel a hengerűrtartalom mértékét fejezzük ki. Ez annyit jelent, hogy mennyi az összes henger hasznos belső térfogata együttvéve. Például, ha venni akarunk egy „1,6-os” autót, abból tudhatjuk, hogy a motor hengerűrtartalma ezerhatszáz köbcenti, azaz négy henger esetén egyenként négyszáz köbcenti. Hogy ezt miért érdemes tudni? Az azonos hatásfokú motorok közül, amelyiknek nagyobb a hengerűrtartalma, az erősebb és többet fogyaszt. Ez nem elhanyagolható szempont az autóvásárláskor. A lóerő ugyanakkor egy olyan mértékegység, amellyel megadható az autó teljesítménye. Eléggé elavult, nehezen értelmezhető, hogy pontoson milyen lovak, mekkora erővel képesek munkát végezni, de az autóipar megtartotta ezt a mérési formát. Egyébként az is igaz, hogy többféle lóerő, ebből kifolyólag pedig többféle számítási módszer létezik, ezért minden országban próbálják hivatalos formába önteni, hogy definíció szerint pontosan mekkora teljesítményt is jelent. Magyarországon hivatalosan majdnem egészen 735,5 watt teljesítmény felel meg egy lóerőnek.

Melyik legyen jobb, hogy erősebb legyen az autónk?

Minél nagyobbat veszünk valamiből annál jobbat kapunk, gondolhatnánk. Ez azonban nem feltétlenül igaz. Ha két autó minden paraméterben megegyezik, viszont az egyikbe több lóerős motort szereltek, akkor nyilván attól várhatunk nagyobb teljesítményt. Manapság elérhetőek olyan fejlesztések, amelyekkel ezek a különbségek könnyen eltüntethetőek. Ilyen a turbó, amelynek feladata, hogy a kisebb hengerűrtartalmú motorok teljesítményét és hatásfokát növeljük, a kipufogógázok energiájának felhasználásával. Ez persze azzal jár, hogy nő a fogyasztás, ráadásul az erőforrás élettartama is jelentősen csökken, azonban az így kapott extra teljesítmény mindenért kárpótol minket. Néhány száz köbcentis különbséget ezzel az alkatrésszel eltüntethetünk, sőt egyes esetekben sokkal dinamikusabbnak érezhetjük a kisebb hengerűrtartalmú autót. A teljesítmény ugyanakkor nem csak ezektől függ. Fontos például a nyomaték mértéke is. És persze ott a lökettérfogat, az égés minősége, és még számtalan egyéb paraméter, amelyet most helyhiány miatt nem részleteznénk. Összességében elmondható, hogy lényeges a teljesítmény, ugyanakkor a legtöbben, elsősorban nem versenyautót keresünk. Természetesen fontos, hogy a választott gépjárművel ütemesen, dinamikusan lehessen közlekedni, könnyen, ritmusosan gyorsuljon. Ne kelljen háromszor meggondolni egy szabályos előzést, vagy egy mellékutcából kikanyarodást a főútra, persze szem előtt tartva, hogy ne akadályozzuk a többi közlekedésben résztvevő autóst. Azt sem ár figyelembe venni, hogy a nagyobb teljesítménnyel általában nagyobb költségek is járnak: egyrészt magasabb adókat kell fizetnünk a kocsi után, másrészt többet is fogyaszt az autó, ami az üzemanyagárak változása miatt, hosszútávon komoly terhet róhat ránk.

A weboldal sütiket (cookie-kat) használ, hogy biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújtsa.

Adatvédelmi szabályzat