Mitől lehet, hogy túl gyakran kell féktárcsát cserélni egy kocsin?

Autóvezetés közben minden pillanatban az úton és annak közvetlen környezetén kell tartanunk a szemünket, felkészülve a legváratlanabb helyzetekre. Bármikor történhet egy hirtelen bekövetkező fordulat, egy járókelő úttestre lépése, vagy egy vad meglepetésszerű kiugrása a fák közül. Nekünk pedig vészfékeznünk kell, hogy elkerüljük a veszélyes helyzetet. Hiába figyeltünk azonban az útra, ha közben elhanyagoltuk az általunk vezetett autó fékrendszerének ellenőrzését.

A fékrendszer

Az autónak akkor és ott kell megállnia, amikor és ahol a vezetője szeretné. Ehhez tökéletes állapotban lévő fékrendszerre van szükség. Az alkatrészek azonban folyamatosan kiemelkedő terhelésnek vannak kitéve, ami miatt elhasználódhatnak, elkophatnak. Ez pedig azt eredményezi, hogy folyamatosan nő a fékút, és adott esetben eljöhet az a pillanat, amikor nem tudjuk megállítani a gépjárművet egy hirtelen elénk táruló helyzetben, ami rendkívül balesetveszélyes. Ne legyünk tehát restek bizonyos időközönként, de maximum az éves szervizek alkalmával ellenőriztetni a fékrendszer alkatrészeinek állapotát. Ha mindig ugyanazt az autót vezetjük, lehet, hogy észre sem vesszük, hogy ugyanarra a mozdulatra mindig néhány centiméterrel tovább tart megállítani a járművet. Ez azonban néhány hónap alatt akár métereket is jelenthet, ami viszont már nem játék, ha vészfékeznünk kell. A fékrendszer több alkatrészből tevődik össze, amelyek közül a fékbetét és a féktárcsa végzi el a munka nagy részét. Fékezéskor a mozgási energiát súrlódás segítségével hőenergiává alakítják, amely végül a légkörbe kerül, elsősorban a féktárcsán kialakított légcsatornáknak hála. Működésükből fakadóan folyamatosan koptatják egymást, ezért fontos a folyamatos felülvizsgálatuk. A féktárcsa elvékonyodhat, ami miatt nő a fékút, csökken a fékezési hatékonyság. Ha a vastagsága a gyártó által megadott minimum szint alá csökken, akkor pedig könnyen el is törhet, ami pedig fokozottan balesetveszélyes helyzethez vezethet.

A féktárcsa cseréje

Persze a féktárcsa elhasználódásának nem szabad egyik napról a másikra megtörténnie. Egy átlagos minőségű alkatrész az első tengelyen bőven meghaladhatja az ötvenezer futott kilométert, míg a hátsó tengelyen lévő féktárcsák akár a százötvenezer megtett kilométert is elérhetik komolyabb probléma nélkül. Ezután viszont kötelező a javítás elvégzése. A féktárcsákat mindig párban cseréljük, az egyenetlen kopás miatt ellenkező esetben a fékezési hatékonyság jelentősen romolhat, vagy az autó emiatt az egyik irányba húzhat. Optimális esetben a csere után hosszú ideig tökéletes fékműködésre számíthatunk. Megnyugvást persze csak a folyamatos felülvizsgálat adhat erre. Előfordul azonban olyan eset, hogy jóval a csereperiódus várható eljövetele előtt újra kell cserélni az alkatrészt. Ennek több oka is lehet. Az egyik, hogy gyenge vagy hibás minőségű alkatrészt vásároltunk, ami idő előtt veszít hatékonyságából. A másik, hogy nem voltunk elég körültekintőek, amikor elvégeztük a cserét, a művelet precíz munkát igényel, érdemes ezért szakemberre bízni a megvalósítását. Még akkor is előfordulhat, hogy valami nem tökéletes, akkor viszont legalább lehetőségünk van garanciális javításra. A leggyakoribb hibák a féktárcsa cseréjekor a következők: a rögzítés nem megfelelő, ami miatt rosszul kopik. Az sem elképzelhetetlen, hogy a túlhúzott csavarok miatt sérülnek vagy torzulnak az alkatrészek. Az is lehet, hogy a felszereléskor a kerékagy felületén megtelepedett, de figyelmen kívül hagyott rozsda vagy egyéb szennyeződés miatt rosszul kerül fel a féktárcsa.

A weboldal sütiket (cookie-kat) használ, hogy biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújtsa.

Adatvédelmi szabályzat