Mit tehetünk akkor, ha előreláthatólag hónapokig állni fog a villanyautónk?

Az autót, legyen az bármilyen, azért vásároljuk meg, hogy megkönnyítsük az életünket. Könnyebben, gyorsabban és kényelmesen juthatunk el általa dolgozni, bevásárolni vagy éppen nyaralni. Van azonban olyan élethelyzet, hogy nincs rá szükség és hosszú hónapokig nem használjuk. Mire figyeljünk, ha sokáig fog állni a villanyautónk?

Tároljuk megfelelő helyen!

A villanyautó a belső égésű motorral ellentétben nem használ motorolajat, így nem kell attól tartani, hogy a hosszú ideig használaton kívüli kocsinál károkat okoz a motorban. Ettől függetlenül érdemes hasonló körülmények között tárolni mindkettőt, ha tudjuk, hogy nem fogunk vele a közeljövőben közlekedni. A legjobb egy fűtött, zárt garázs, ahol nincs kitéve a gépjármű az időjárási viszontagságoknak. A szél, a por, a pára ugyanis ugyanúgy tud galibát okozni a fémes alkatrészekben, a villanyautókban is. Arról nem is beszélve, hogy az utcán hagyott járművet nem védi semmi a fagytól, a napsugárzástól, a jégesőtől, a leszakadó ágaktól és persze a rápotyogó madárürüléktől sem. Ennél az is jobb megoldás, ha beruházunk egy jó minőségű autóponyvára és lefedjük a járművet arra az időszakra, amíg használaton kívül lesz. Ne sajnáljuk rá a pénzt, a rosszabb ponyvák alá könnyen bejuthat a por és a pára, így ezek alkalmazásával nem sokat tettünk az autó állapotának megőrzéséért. Ne parkoljunk vele a fűre sem, hiszen a talajnak van némi kipárolgása, amely szintén elősegítheti a korrodációt a hosszú ideig álló autók fém elemeiben. Ha megtaláltuk a megfelelő helyet az elektromos autónknak, akkor mit tehetünk még, hogy a legjobb állapotban várjon ránk, amíg újra használni nem kezdjük?

Az akkumulátorok

A legfontosabb teendőnk, hogy ügyeljünk rá, hogy az akkumulátorok rendben legyenek. Néhány hétnyi pihenés nem okoz gondot a villanyautóknak, azonban pár hónap alatt ezek az elemek le tudnak merülni. A legnagyobb gondot a 12V-s akku tudja okozni: ez ugyanis aránylag gyorsan elgyengül, az elektromos autó nagyfeszültségű akkumulátora pedig próbálja életben tartani, aminek hatására az is le fog rövid időn belül merülni. A megoldást az jelentheti, ha kiiktatjuk az állás idejére a 12V-s akkumulátort. Ehhez nem kell mást tennünk, mint felnyitni a motorháztetőt, várni pár percet, amíg teljesen elalszik a kocsi, majd leszedni a 12V-s akku könnyebben leszedhető saruját. Néhány hetes tárolásnál elegendő, ha minden időzített elektronikát kikapcsolunk, azonban nagyobb leállásnál csak ez a módszer a megfelelő ahhoz, hogy használható állapotban ülhessünk bele újra az autóba a pihenőidő letelte után. A másik fontos szempont a tárolás megkezdésekor, hogy minél hosszabb ideig akarjuk parkoltatni a járművet, annál alacsonyabb töltöttségen kell hagynunk a nagyfeszültségű akkumulátort. Felesleges ugyanakkor száz százalékon hagynunk, ezzel csak a tűzveszélyességet növeljük. Két-három hónap esetén elegendő lehet a hatvan-nyolcvan százalékos töltöttség, ugyanakkor ennél hosszabb időszakra a negyven százalék körüli állapot az optimális. Ezzel ugyanis a kocsi akár egy-másfél évet is kibír. Ez alatti töltöttség esetén már az önkisülés lehetősége áll fenn, főleg télen. Ha újra használatba vesszük a villanyautót, akkor elsőként a 12V-s akkumulátort ellenőrizzük le és szükség esetén töltsük is fel, ellenkező esetben, a gyenge elem miatt hibakódok tömkelegével találhatjuk magunkat szembe. Másrészt arra is készüljünk fel, hogy a nagyfeszültségű akkunál az első két-három töltés hosszabb időt is igénybe vehet, de ez normális jelenség, ezután vissza fogja nyerni megszokott állapotát.

A weboldal sütiket (cookie-kat) használ, hogy biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújtsa.

Adatvédelmi szabályzat