Mire jó az olajszűrő?

Az autóban számos folyadék segíti az alkatrészek tökéletes munkáját, ráadásul ezek segítségével hosszabb ideig megóvhatjuk az állapotukat is. A hűtőfolyadék, a váltóolaj, a szervoolaj, a fékolaj mind rendkívül fontos funkciót töltenek be, azonban a legösszetettebb feladata talán a motorolajnak van mind közül. Ahhoz, hogy megfelelő hatásfokon tudjon hozzájárulni az autó működéséhez, az olajszűrőnek is hatalmas szerepe van.

A motorolaj

A motor hosszan tartó, hibátlan működéséhez elengedhetetlen a megfelelő mennyiségű és minőségű motorolaj megléte. A legfontosabb feladata, hogy vékony filmréteget képezzen az erőforrás fémes elemei között, ezáltal védve az egymáson forgó elemeket az extrém kopástól. Ezt leginkább az üzemi hőmérséklet elérése után tudja megtenni, ugyanis addigra tudja a megfelelő állagot felvenni, hogy minden szükséges pontra eljuthasson. Emiatt nem szabad a hideg motorral nagy gázt adva útnak indulni, hiszen akkor a motorolaj még nem tudott védőréteget kialakítani az alkatrészek között. Az olajnak azonban nem csak ez a szerepe. Nagyban hozzájárul a motor hűtéséhez is, sőt, a hozzáadott adalékanyagoknak köszönhetően a korróziótól is védi a fémes elemeket. Áldásos hatása persze csak akkor tud segítségére lenni a motornak, ha megfelelő mennyiségben, a megadott minimum és maximum értékek közötti tartományban feltöltött tartállyal van jelen a járműben. A minőség sem elhanyagolható szempont, a motorolaj állaga és ezáltal hatásfoka ugyanis folyamatosan romlik. Kezdetben csak kis mértékben, bizonyos idő, vagy használat után viszont meredeken zuhanni kezd az eredményessége. Emiatt javasolt az olajcsere legkésőbb a gyártók által előírt időpontban. Hogy ez pontosan mennyi? Autónként, használati módonként, vezetési stílustól függően változhat, de legrosszabb esetben tizenöt-húszezer futott kilométerenként, vagy maximum kétévente cserélni kell. A legjobb, ha jóval a megadott értékek előtt megtesszük.

Az olajszűrő

A motorolaj minőségének romlása nagyban befolyásolhatja a motor élettartamát, emiatt a legjobb, ha évente, vagy tízezer megtett kilométerenként olajat cserélünk. Persze le tudjuk egyszerűen ellenőrizni, meg tudjuk nézni a nívópálca segítségével a motorolajat, de a legtöbben nem értenek hozzá, és nehezen tudják megállapítani, ha baj van. Ne kockáztassunk, évente tíz-húszezer forintot ne sajnáljunk az autótól, hosszú távon spórolunk is vele, ha megpróbáljuk megőrizni a jelenlegi állapotát. Az olajcserével együtt érdemes egy hozzá szorosan kapcsolódó alkatrészt is leváltanunk egy újra: az olajszűrőt. A motorolaj ugyanis szennyeződhet, apró szemcsék kerülhetnek bele, amelyek miatt, nem hogy védené az alkatrészeket a folyadék, hanem még segítséget is ad ahhoz, hogy lekopjanak az egyes alkatrészek felületei. Elsősorban az olajszivattyú és a motor csapágyfelületei kerülhetnek bajba a nem megfelelő szűrő miatt. Az olajszűrő feladata ugyanis, hogy ezeket az apró szennyeződéseket megállítsa, így próbálva meg sokáig tisztán tartani a motorolajat, amely ennek köszönhetően továbbra is hatékonyan tudja végezni a munkáját. Ha olajcserére kerül a sor, akkor célszerű minden alkalommal a szűrőt is cserélni, ugyanis a használt alkatrészen fennakadhatnak az előző olajból kiszűrt apró részecskék, ami azonnal beszennyezheti a tiszta motorolajat. Ráadásul minél lestrapáltabb a szűrő, annál nehezebben tud ellenállni a szennyeződéseknek, emiatt pedig feleslegesen munkát végeztünk az olajcserével. Mindig az autóhoz ajánlott olajszűrőt válasszuk, ugyanis az egyes típusok között minimális eltérések lehetnek, amely pont elegendő a parányi szennyeződéseknek, hogy átfurakodjanak a réseken.

A weboldal sütiket (cookie-kat) használ, hogy biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújtsa.

Adatvédelmi szabályzat