Milyen szerepe van a szénkefének egy önindító működésében?

Az autó indítása bonyolultabb folyamat annál, minthogy elfordítjuk a slusszkulcsot. A különféle alkatrészek összehangolt munkája szükséges ahhoz, hogy beinduljon a motor. Fontos szerepe van ebben az önindítónak, és egyik legfontosabb részének, a szénkefének. Összeállításunkból kiderül, pontosan milyen feladata van a szénkefének egy önindító működésében.

A gépjármű motorja az indítómotor, vagyis az önindító segítségével indítható

Ahogy a bevezetőben is említettük, az autó beindításához az alkatrészek összehangolt munkája szükséges. A gépjármű motorja az indítómotor, vagyis az önindító segítségével indítható. Az önindító az indítórendszer egyik legösszetettebb eleme, lényegében egy rövid ideig terhelhető villamosmotor. Az indítás során a lendkeréken lévő fogaskoszorú segítségével megforgatja a motor főtengelyét. Rendkívül fontos alkatrész, ugyanis az esetleges meghibásodása esetén az indítás nehezebbé válik, esetleg meghiúsul. Az önindító komplett egységként is beszerezhető, valamint az alkatrészei külön-külön is elérhetőek. A javítást és a cserét minden esetben szervizben kell elvégeztetni. Az akkumulátor lemerülése nem jelenti minden esetben azt, hogy tönkrement, hanem sok esetben arról van szó, hogy az önindító valamelyik alkatrésze meghibásodott. Ugyanis az elhasználódott önindító lassabban működik, és jobban igénybe is veszi az akkumulátort. Ez főleg a hidegebb hónapokban érvényesül. Szóval, ha gond van az indítással, mindenképpen érdemes megvizsgáltatni, és szükség esetén javítani vagy cserélni az önindítót vagy annak valamelyik részét. Mi okozza az esetek többségében az önindító meghibásodását? A meghibásodásért többnyire a szénkefe, a bendix vagy a behúzótekercs felelős.

Honnan lehet tudni, hogy az önindítóval van gond?

Az önindító része a behúzótekercs, vagy más néven mágneskapcsoló, melynek feladata az indítómotor áramkörének zárása. A bendix is az önindító része, annak tengelyén található és az önindító működtetésekor a lendkerék fogaskoszorújába kapcsolódik. A szénkefe, vagy más néven bronzkefe is fontos alkatrésze az önindítónak. A szénkefe elektronikus vezető tartozék, melynek fő szerepe az, hogy elektromos áramot közvetítsen. A motoron belül, súrlódás nélkül, a lehető leghatékonyabb módon biztosítsa az önindító forgását. Fontos, hogy a szénkefék a tartóban szabadon mozogjanak, kellően hosszúak legyenek és a nyomórugójuk nyomóereje elegendő legyen. Amennyiben meghibásodik az önindító, az esetek többségében a kefék elkopása áll a háttérben. Ha a szénkefével van gond, akkor többnyire a kopásból származó porlerakódás gátolja az önindító elektromos működését. Honnan lehet tudni, hogy az önindítóval van gond? Egyszerűen megállapítható. Fel kell kapcsolni a fényszórót és figyelni kell, hogy elhalványodik-e a fénye. Ha igen, akkor az akkumulátor van lemerülve mert gond van a generátorral. Ha a fényszóró továbbra is világít, akkor meg kell próbálni indítani. Ha ekkor elhalványodnak a fények, és nem teker a motor, akkor a hiba már nagy eséllyel az önindítóban van. Ha nincs változás a fényerőben és az önindító nem forog, akkor valószínűleg nem jut elegendő áram az önindítóba. Ha az önindító motor teker és a motor nem indul be, akkor a motorban van a hiba. Ha meghibásodott az önindító, akkor nem feltétlenül kell a teljes alkatrészt cserélni. Elegendő csupán azokat a részeket, melyek rosszak. A javítást és az esetleges cseréket mindenképpen szakemberre kell bízni.

A weboldal sütiket (cookie-kat) használ, hogy biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújtsa.

Adatvédelmi szabályzat