Miért nem helytálló a hűtővíz elnevezés?

Az autó tökéletes működéséhez több hozzáadott folyadék is szükséges. Ezek egy része a forgó, ezáltal kopó alkatrészek kenését, vagyis védelmét szolgálja, de van olyan is, amelyik elsősorban a motor hűtéséért felelős. Utóbbi műveletet a köznyelvben leginkább hűtővíznek nevezett folyadék hivatott elvégezni. Az alábbiakban megpróbáljuk körül járni, hogy miért nem pontos a hűtővíz megnevezés.

Nevezzük nevén

Ha valaminek nevet adunk, akkor megpróbáljuk egy tulajdonságát kiemelni, vagy egy olyan dologhoz hasonlítani, amit korábbról ismerünk. Ezért a hűtővíz kifejezés meghonosodott a köznyelvben. Alapvetően a fagymentes időszakban a hűtőrendszerbe valóban elegendő lehetne tiszta vizet önteni. A motor hűtésének funkcióját ez több-kevesebb ideig el tudná látni. Azonban ennek a használata több problémát is felvet. Először is a tiszta víz tele van különböző ásványi anyagokkal, amelyek könnyen lerakódhatnak, és vízkő képződhet a hűtőrendszer csöveiben. Ez pedig átjárhatatlanná teheti azt, ami akadályozhatja a kellő hűtést. Ezért a minimum, hogy desztillált vizet használunk. Ezzel azonban nem védjük meg a hűtőrendszer fémes elemeit a korróziótól és a kopástól. Arról nem is beszélve, hogy nulla fok körüli hőmérséklet alatt könnyedén megfagyhat a folyadék, ami szintén súlyos károkat tud okozni az autóban. Mindezek miatt télen, nyáron az erre a célra kialakított hűtőfolyadékok használata javasolt. Ezek fel vannak vértezve különböző adalékanyagokkal, amelyek védik az alkatrészeket. A téli hűtőfolyadék a hozzáadott fagyálló összetevők miatt pedig megakadályozza, hogy a zord időben megfagyjon a csövekben keringő anyag. Mindezek miatt, a helyes elnevezés tehát nem más, mint a hűtőfolyadék.

Milyen adalékanyagok segítik a hűtőfolyadékot?

Ha az összetevőket keressük, akkor nem hagyhatjuk ki a desztillált vizet. Ez ugye önmagában nem elegendő, mint ahogy már fentebb leírtuk, viszont más folyadékokkal keverve megfelelő elegyet kaphatunk, ami el tudja látni a hűtéshez szükséges minden feladatát. A fagyálló szerepét valamilyen alkoholszármazék látja el, általában etilénglikol. Ez azonban még mindig nem elegendő, így olyan adalékanyagok is kerülnek bele, amelyek védik a fémes elemeket a kopástól és a korróziótól. Ez egy olyan keverék, amely megakadályozza, vagy lassítja a rendszerben bekövetkező káros vegyi folyamatok végbemenetelét. Ezek úgynevezett inhibitorok, melyek segítségével kémiai egyensúly teremthető, ami a korrózió elleni védelem kulcsa. A hűtőfolyadékban alkalmazott inhibitorok három típusba sorolhatóak. Ezek szerves, szervetlen, vagy hibrid szerves technológiával készülnek. A szervetlen típus szilikátokat, foszfátokat használ inhibitorként. Ez a legrégebben használt, bár manapság ritkán ajánlják. Elsősorban akkor, ha alumíniumból készült a motorblokk, vagy a hűtő, mivel a szervetlen adalékanyag-technológiával készült hűtőfolyadék ekkor tudja jó hatásfokkal ellátni a feladatát. A szerves inhibitorok segítségével vékony filmszerű réteg keletkezik az fémes ötvözetek felületén, ez megvédi a komolyabb oxidációtól. A vegyes technológia szerves és szervetlen inhibitorokat is használ. Mindegyik esetében a fő szempont a hűtőrendszer karbantartása, a megfelelő fagyáspont és a hővezető képesség biztosítása. Mindezek miatt a hűtőfolyadékot akkor is érdemes időnként cserélni, ha megfelelően alacsony fagyásponttal rendelkezik. Ha ezt nem tesszük meg, akkor elhasználódik, és nem tudja ellátni a feladatát, ami pedig a hűtőrendszer meghibásodásához vezethet.

A weboldal sütiket (cookie-kat) használ, hogy biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújtsa.

Adatvédelmi szabályzat