Mi a toronycsapágy szerepe?

Ha kanyarodni szeretnénk az autóval, nincs más dolgunk, mint a megfelelő irányba tekerni a kormánykereket, és már fordulunk is. Ha azonban recseg, ropog, vagy nehezebben akar engedelmeskedni a tekerésnek a kormány, akkor nem kizárt, hogy a toronycsapágy elhasználódása lehet a hiba oka. Mi ez az alkatrész, illetve mi a feladata?

Futómű és lengéscsillapító

Ahhoz, hogy kényelmesen, komfortosan és persze biztonságosan tudjuk szelni a kilométereket, az autóba számtalan eszközt szereltek, amelyeknek a feladata, hogy segítsék a jármű úton tartását, valamint eltüntessék az úttest egyenetlensége miatt keletkező rezgéseket. Mi ebből szinte semmit sem veszünk észre, ha jól működik a rendszer: kissé ugyan himbálózhat az autó egy-egy kisebb bukkanó után, de egyáltalán nem kellemetlen vagy zavaró a jelenség, a kormánykereket a megfelelő szögben elforgatva pedig tökéletes precizitással be tudjuk venni a kisebb-nagyobb kanyarokat mindenféle, a kormányzáshoz köthető hanghatás nélkül. A rendszer egyik fontos eleme a toronycsapágy. A lengéscsillapító egyik fele fixen rögzítve van a kerékagyba, ezért kanyarodáskor fordul azzal együtt, ugyanabba az irányba. Ha a másik vége is stabilan lenne rögzítve, akkor nem tudna fordulni, ezért azt a toronycsapágyhoz rögzítik, amely egyrészt középpontban tartja a lengéscsillapítót, másrészt szükség esetén forogni is tud. A toronycsapágy legfontosabb feladata így a kormányzás segítése, de a lengéscsillapító felfüggesztés mozgatásában és az első tengelyre ható rugóerő mérséklésében is elévülhetetlen szerepe van. Az autógyártók szerint a toronycsapágy szinte elnyűhetetlen alkatrész, és az autó teljes élettartama alatt nem valószínű, hogy cserélni kell, azonban a valóság az, hogy a folyamatos extrém terhelés miatt kophat az alkatrész. Ráadásul pedig a nagyobb kátyúk, padkázások is jobban megterhelik, mintha csak a frissen átadott autópályákon használnánk a kocsit. Emiatt előfordulhatnak hibák.

Honnan tudhatjuk, hogy problémás a toronycsapágy működése?

Nyikorog, kopog, csattog, recseg. Ha ilyen hangokat hallunk az autó használata közben, az semmiképpen sem jelent jót. A hiba a futómű valamelyik elemének fals működésében keresendő. Ne hagyjuk figyelmen kívül, hiszen a kocsi mindössze az abroncsok futófelületén érintkezik az úttal, amelyet a futómű nyom az aszfaltra, ha pedig valamilyen meghibásodás miatt ez nem teljesül maradéktalanul, akkor megváltozhat az autó úttartása, ami komoly balesetekhez vezethet. Kanyarodáskor ez fokozottan igaz, egy elkopott vagy eltört alkatrész miatt sokkal nehezebben tudjuk az úton tartani a járművet. Ha a kormány tekerése közben észleljük a kopogó, recsegő hangot, akkor van rá esély, hogy a toronycsapágy használódott el. Ennél is szembetűnőbb hibajel lehet az, ha a korábbiakhoz képest nehezebb a kormányt mozgatni, miközben apró rezgéseket tapasztalhatunk, és egyes szakaszokban meg-megszorul a kormánykerék. Bármelyik is fordul elő, azonnal vigyük szervizbe a kocsit, egyrészt azért mert balesetveszélyes, másrészt pedig azért, mert a hibás alkatrész miatt további elemek meghibásodása is várható, ami miatt a javítás költsége folyamatosan emelkedik, minél később gurulunk el vele a szerelőműhelybe. Tönkremehet a lengéscsillapító, de az abroncsok állapotára is rossz hatással lehet a meghibásodott elem. Ilyenkor már nem elég csak a toronycsapágyat cserélni, hanem a többi elhasználódott alkatrészt is fel kell újítanunk, vagy újat kell szereznünk helyette. Nem éri meg tehát halogatni, keressük fel a szerelőnket minél hamarabb.

A weboldal sütiket (cookie-kat) használ, hogy biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújtsa.

Adatvédelmi szabályzat