Majonéz az autóban?

Hallottad már azt a kontextust, hogy majonéz az autóban? Annyit segítünk, hogy nem a tojássárgájából és növényi olajból készülő mártás jelenlétére utalunk, legalábbis nem a szó szoros értelmében, csupán egy szlenges átvitt jelentéssel. Mire tippelsz, mit jelent ez a furcsa szösszenet? Az igazság az, hogy szerencsés vagy, ha fogalmad sincs róla, mert ha csak egyszer is volt részed egy ilyen slamasztikában, örökre megjegyezted, hogy mit takar. Vagy csak a szerelőd nem volt humoránál, így maradtatok a „hengerfejes motornál”? Mert ezt a hibajelenséget jelöli a kifejezés. De mire utal tulajdonképpen?

Mi ez a majonézes metafora?

A magyarázat borzasztóan egyszerű: amikor kezd hengerfejes lenni a motor, akkor érdemes csekkolni a motorolajat. A beszivárgó hűtővíztől ugyanis az olaj majonézszerűvé válik, és ez a történés a nívópálcán is jól látható lesz, így tökéletes teszt, ha gyanakodnál. Azt nem árt tudni, hogy a hengerfejek leggyakoribb problémája a repedés, ami leginkább a motor sorozatos túlmelegedése következtében történik meg. Egy repedt hengerfej miatt szivárogni fog a hűtőfolyadék, a motor így egyszerűen képtelen lesz normálisan lehűlni, ami a motor további túlmelegedését eredményezheti. A hengerfej repedésekor az olaj is csordogálni fog az égéskamrákba, pont ettől a hűtővizes-olajos elegytől jön szóba a majonézes jelleg. Ez az egész folyamat borzasztóan káros a motorra nézve, és költséges javításokat eredményezhet, úgyhogy érdemes időben elgurulni a szervizbe.

Mi utalhat még a hengerfejes motor problémájára?

Fontos, hogy a hibajelenséget észre lehet venni időben, így érdemes figyelmet fordítani az árulkodó jelekre, mert ha hirtelen üt be a krach, akkor bizony könnyen autómentőre lehet szükség. Vajon mik a gyanús szimptómák hengerfejes prognózis szinten?

  • Olajszivárgás – Ha repedt a hengerfej, akkor nyilvánvalóan olaj szivárog ki belőle, aminek sokszor egyértelmű jele a kocsi alatti olajpocsolya. Persze simán lehet, hogy ezt figyelmen kívül hagyod, mert mindig sietsz, de akkor a műszerfalon lévő alacsony olajnyomást jelző lámpa felvillanása legyen a végső jel számodra, és egy ilyen szituációban mindig nézd meg, hogy van-e motorolaj a hengerfej közvetlen környezetében! Néha belső szivárgás is előfordulhat, ennek egyik triviális ismertetője a kipufogóból áramló kék füst.
  • Hűtőfolyadék szivárgás – Ha a hengerfej súlyosan repedt, akkor valószínűleg az olaj mellett hűtőfolyadék is szivárog ki belőle. Ez a motor túlmelegedését okozhatja, amelyre az autó szintén figyelmeztet a műszerfalon. Természetesen a hűtőközeg szivárgása is lehet belső, ez pedig bekerülhet az olajjáratokba vagy az égéstérbe. Akárhogy is van, ellenőrizd néha a hűtőfolyadék szintjét, és ne vezess tovább, ha látható folyadéktócsákat tapasztalsz, vagy úgy érzed, hogy túl gyorsan csökken a hűtőfolyadék szintje.
  • Gyenge motorteljesítmény – Az első tünet, amit kapásból tapasztalhatsz, az a motorteljesítmény észrevehető csökkenése. Ha hengerfejrepedéssel rendelkezel motorügyileg, akkor az azt jelenti, hogy az égéstérből nagynyomású gázok kerülnek a hűtőrendszerbe.
  • Füst a motorból – Bár ez ritka, a hengerfejek nagyobb repedései előidézhetik a hűtőfolyadék beszivárgását az égéstérbe, ami fehér füstöt generál a motorból.
  • Motor gyújtáskimaradás – A motor nehezen, sokadszorra indul, 2-3 hengerrel, majd csak később kapcsolódik be a többi henger is. Gyakoriak lehetnek a gyújtógyertya problémái is, hiszen a gyújtógyertyára kerülő hűtőfolyadék összezárja a két pólust, aminek következtében ez az alkatrész tönkremegy.

A weboldal sütiket (cookie-kat) használ, hogy biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújtsa.

Adatvédelmi szabályzat