Előfordult már, hogy vezetés közben azon kaptad az autódat, hogy a gázpedált a fémig nyomtad, és a fordulatszámmérő is megindult felfelé a piros zóna irányába, ennek ellenére nem kaptad meg azt a teljesítményt, mint amire számítottál? Ha valaha is tapasztaltál már ilyet, a kuplung megcsúszásának voltál a tanúja. Most azt kutatjuk, hogy miért csúszhat a tengelykapcsoló, és mit tehetsz, hogy megelőzd ezt a problémát. Először is tisztázzuk, hogy valójában mit is csinál az autó kuplungja.
Leegyszerűsítve, a tengelykapcsoló az az alkatrész, amely lehetővé teszi, hogy a motor forgási energiája a jármű kerekére továbbítódjon. Tulajdonképpen egy összekötő komponens a különböző forgó tengelyek között. A tengelykapcsoló bekapcsolásakor a kerék és a motor közötti kapcsolat átmenetileg megszakad, hogy a motor leállítása nélkül lehetőség legyen a sima és megfelelő sebességváltásra. A kuplung három fő részből áll, a tengelykapcsoló lemezből, a nyomólapból és a lendkerékből. A tengelykapcsoló pedál lenyomása felszabadítja azokat a rugókat, amelyek általában a nyomólapot a tengelykapcsoló lemezhez, a tengelykapcsoló lemezt pedig a lendkerékhez nyomják. Sebességváltáskor vagy megálláskor elengedhetetlen a tengelykapcsoló lemez és a lendkerék szétválasztása.
A tengelykapcsoló megcsúszása olyan probléma, amely során a tengelykapcsoló be- és kiold, anélkül, hogy az autó kerekei a fent említett forgási erőátvitelt megkapnák. Ha kézi sebességváltós járművet vezetsz, akkor előbb-utóbb könnyen előfordulhat, hogy veled is megtörténik ez a slamasztika. A tengelykapcsolót 100-150ezer kilométerenként teljes körű ellenőrzés alá kell vetni, de nem árt minden éves szerviznél átvizsgáltatni.
Ahhoz, hogy pénzt takaríthass meg, bizony oda kell figyelned néhány tengelykapcsolót érintő metódusra. Először is ne lovagolj rajta, vagyis ne nyüstöld indokolatlanul, gyorsan és határozottan kezeld a váltásokat! Ha megállsz az autóval, akkor tedd üresbe a sebességváltót, és szállj le a tengelykapcsolóról! Lényeges kérdés, hogy parkoláskor inkább a kéziféket használd! Amennyiben bármi problémát érzékelsz a kuplunggal, akkor minél hamarabb látogass el a szerelődhöz!
Figyelj a szokatlan zajokra, amikor benyomod a tengelykapcsolót. Nyilván valószínűleg Te is tudod, a nyöszörgés, csikorgás, nyikorgás és hasonló fura hangok, soha nem túl jó előjelek az autón. Ha ilyesmit hallasz, fontolj meg egy ellenőrzést. A következő faktor, amire figyelned kell az az, ha problémák merülnek fel a sebességváltással. A tengelykapcsoló arra hivatott, hogy megkönnyítse a sebességváltást, így, ha ettől eltérő hatást tapasztalsz, akkor valószínűleg a csúszás és a hibás kuplung lehet az oka. Harmadszor, lényeges szimptóma, amikor felpörgeted a fordulatszámot, ennek ellenére nem gyorsul a kocsi. Ahogy a blog bevezetőjénél is érintettük, a kuplung megcsúszásának gyakori jele, amikor a fordulatszámmérőn felfelé látjuk az ívet, de az autó mégsem ugrik előre a gyorsulásban. Végül, de nem utolsó sorban, ha úgy érzed, hogy a tengelykapcsolód szivacsos vagy ragad, esetleg a sebességváltó rezeg, szintén rossz ómen lehet. Figyelj az intő jelekre, és ha bármi ilyesmit tapasztalsz, előzd meg a komolyabb bajt!
A tengelykapcsoló csúszásának legjobb tesztelésének üzemmódja a fent említett éles gyorsítási technika kipróbálása. Váltsd valamivel alacsonyabb sebességfokozatba a kocsit, a harmadik fokozat, mondjuk, oké lesz. Ha már biztonságosan a harmadik fokozatba került, tedd a lábad a gázra, és adj egy kis lendületet. Ha azt látod, hogy a fordulatszámmérő felfelé teker, de az autó alig gyorsul, akkor ez a tengelykapcsoló megcsúszásának legklasszikusabb ismertetőjele. Ez egy egyszerű teszt, amelyet szinte bármikor elvégezhetsz az úton. Csak ügyelj arra, hogy tesztelés közben ne lépd túl a sebességhatárokat.
A weboldal sütiket (cookie-kat) használ, hogy biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújtsa.
Adatvédelmi szabályzat