Hová tűnt a hűtővíz?

A hűtővíz a motor belső hűtését biztosító folyadék, nélküle nem tud megfelelően működni az autónk. Ennek a szintjét könnyedén ellenőrizhetjük a műszerfalon, ahol néha azt vesszük észre, hogy jelentősen lecsökkent a nyomás, azaz a hűtővíz eltűnt a kocsiból. De hová?

Az autó működése során a motor folyamatosan melegszik, ezért hűteni kell azt. Erre szolgál a hűtőrendszer, amely azonban csakis a hűtővíz megfelelő mennyiségének használatával képes jól teljesíteni. Mégis előfordul, hogy lecsökken a speciális fagyállót is tartalmazó folyadék szintje a kocsiban.

A külső szivárgás

Ennek általában valamilyen szivárgás az oka, amelynek jeleit sokszor teljesen laikusként is felfedezhetjük az autónkon. Egyrészt figyelni kell a műszerfalon található jeleket: ha a nyomás lecsökken, vagy a hűtővíz hőmérséklete átlépi a kritikus pontot, azonnal kezdhetünk gyanakodni. Másrészt a hűtővíznek jellegzetes, édeskés illata van, ezt megérzi az ember orra, csak éppen fel is kell azt ismerni. Ha szokatlan szagot érzünk, mindig gondoljunk a hűtővíz szivárgására. Ezt a problémát okozhatja egy apró hiba is, ami a zárókupak sérülése. Fontos tudni, hogy a hűtőrendszer nyomás alatt működik, azaz egy zárt rendszer, éppen azért, hogy ne szivárogjon, párologjon el belőle a felhevülő folyadék. Egy apró repedés a zárókupakon megtörheti ezt a jól felépített szerkezetet, kiszökhet rajta a gőz, így pedig a hűtőfolyadék szintje folyamatosan csökken majd. Jó hír, hogy ezt a problémát könnyedén orvosolni lehet: egyszerűen le kell cserélni a kupakot. A külső szivárgás máshol is megvalósulhat, ami szintén szemmel látható jelekkel jár – mindig nagyon figyeljünk oda az autó körüli tócsákra.

A belső szivárgás

Ismerjük a belső szivárgás kifejezést is, amelyet azonban sokkal nehezebb kiszúrni. Ha csökken a hűtővíz mennyisége, de a kupaknál és az autó körül nem látunk erre utaló nyomot, akkor belső problémára kell gondolnunk. Ez azt jelenti, hogy egy sérülésen, rossz tömítésen, lyukon, repedésen keresztül szivárog a folyadék, csak éppen nem a külvilág felé, hanem motortérbe. Ezt okozhatja a vízcső, a vízhűtő, a vízpumpa, a fűtőradiátor, a termosztátház vagy éppen a kiegyenlítő tartály hibája is. Ettől nem kell megijedni, a hűtővíz nem csinál bajt a motorban, egyszerűen elpárolog, majd távozik a kipufogón keresztül. Viszont a hűtés hiánya nagy galibához vezethet, ezért kell résen lenni, figyelni a jeleket. Amennyiben lecsökken a hűtőfolyadék szintje, azonnal pótoljuk azt, hogy a rendszer megfelelően működjön. Ahhoz pedig, hogy rájöjjünk, hol a hiba, kérjük egy megbízható autószerelő segítségét.

A weboldal sütiket (cookie-kat) használ, hogy biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújtsa.

Adatvédelmi szabályzat