Hólánc vagy hózokni? Melyiket használd?

Az utóbbi években nem voltak túl hideg teleink, azonban így is előfordult néha komolyabb hóesés, főleg a hegyvidéki tájainkon. Ilyenkor nem árt, ha fel vagyunk rá készülve, hogy a havas, jeges utakon kell autóznunk. Milyen eszközök lehetnek a segítségünkre, hogy biztonságosan elérjük a hóban is az úticélunkhoz?

Nálunk nem kötelező

Mielőtt beköszönt a tél, készítsük fel az autót a hideg hónapokra: cseréljük le a kerekeket olyanra, amelyik az évszaknak megfelelő, ellenőrizzük a folyadékok fagyállóságát, vizsgáljuk át a világítást. Ha mindezekkel megvagyunk, akkor sem árt beszerezni még néhány dolgot. Jó, ha van a kocsi csomagtartójában jégoldó és jégkaparó, valamint az sem hátrány, ha mindig viszünk magunkkal hóláncot vagy legalább hózoknit. Utóbbiak arra szolgálnak, hogy abban az esetben, ha vastag hóréteg fedi az utakat, akkor is megpróbáljunk a legnagyobb tapadás elérésével közlekedni a kocsival. Ezek ugyan nem kötelezőek itthon, de hasznos lehet, ha hirtelen lezúdul több centi hó és az út takarítását nem győzik a hókotrók. Ha külföldre utazunk, akkor pedig főleg érdemes beruháznunk egy hóláncra, ugyanis néhány országban bizonyos időközönként a kötelező felszereltség része kell, hogy legyen. Ausztriában például komoly büntetés jár annak, aki nem tudja bemutatni az eszközt egy rendőri ellenőrzés során, ha pedig balesetet is okoz hólánc nélkül, pedig kötelező, akkor a lelki megpróbáltatások mellett a több ezer eurós büntetéssel is meg kell birkóznia. Ezekben az országokban ugyanakkor nem fogadják el a hózokni használatát hasonló esetekben, vagyis nem váltható ki a hólánc. Magyarországon viszont nincs megkötés, itthon szabadon dönthetünk bármelyik használata mellett. Melyik a jobb, melyiket mikor érdemes használni?

Zokni vagy lánc?

Mindkét eszköznek az a feladata, hogy az útra fagyott jég és a hirtelen lehulló nagyobb mennyiségű hó ellenére extra tapadást biztosítson a kerekeknek. A hózokni előnye, hogy olcsóbb, és könnyebb felrakni is az abroncsokra, mint a hóláncot. A hajtott kerekekre kell felhelyezni, összkerékhajtásnál mind a négy gumira fel kell húzni a hózoknit. Hiába raktuk azonban fel, vegyük figyelembe, hogy nem száraz körülmények között vezetünk, így fogjuk vissza a sebességünket. Maximum ötven kilométeres óránkénti sebességnél még biztonságosan közlekedhetünk a használatával, de az sem baj, ha ennél is lassabban megyünk. Ha átértünk a lefagyott úton, akkor azonnal távolítsuk el a zoknit a kerekekről, ugyanis könnyedén sérülhet, roncsolódhat az eszköz, mivel nem normál útviszonyokra lett kitalálva. A hólánc ezzel szemben nagyobb tapadást biztosíthat, extrémebb körülményekkel is megbirkózik, mint a hózokni. Persze csak abban az esetben, ha megfelelő minőségű darabot vásárolunk. Ezeknek az ára persze jóval borsosabb is, ugyanakkor komolyabb megpróbáltatásokat is kibírnak. Persze erre is igaz, hogy lassan járj, tovább érsz, vagyis válasszuk meg megfelelően sebességet, hiszen ezzel az eszközzel is csak a hóban, jégen közlekedhetünk. Ha pedig szerencsésen túljutottunk a nehézségeken, és hó-, és jégmentes szakaszra érünk, akkor azonnal álljunk félre, ugyanis az autón hagyott hólánc kárt tehet az útban, de még a saját járgányunkban is. Fontos mindkét kiegészítő esetében, hogy olyat válasszunk, amelyik az autó kerekeihez a megfelelő. Ne legyen, se túl nagy, se túl kicsi, ugyanis, vagy nem tudja biztosítani a megfelelő tapadást, vagy nem fogjuk tudni felhelyezni az abroncsokra. Soha nem árt, ha tartunk a csomagtartóban valamelyikből, nem tudhatjuk, mikor lesz rá szükségünk.

A weboldal sütiket (cookie-kat) használ, hogy biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújtsa.

Adatvédelmi szabályzat