Házilag is cserélhető a klímakompresszor?

Újra eljött a nyár, a forró napokon jólesik bekapcsolni az autó légkondicionáló berendezését. Az ősz óta nem használt klíma azonban könnyen okozhat meglepetéseket. Ha nem hűt megfelelően, akkor meg kell találnunk a probléma okát. Lehet, hogy nincs benne megfelelő mennyiségű gáz, de az is lehet, hogy a klímakompresszorral van gond.

Az autóklíma

Az autóba szerelt légkondicionáló berendezés hivatott a hőmérséklet szabályozására a kocsi utasterében. Megfelelő működése esetén a modern autókban már pontosan beállíthatjuk az általunk kívánt hőmérsékletet, de a régebbi autókban is több fokozat közül választhatjuk ki a számukra megfelelőt. Nyári hónapokban ez sokkal komfortosabb megoldás, mint a teljesen letekert ablakok mellett elviselni, hogy a menetszél az arcunkba fúj, miközben próbálja kicsit elviselhetővé tenni a hőséget. Persze sokan vannak, akik érzékenyek a klímára, emiatt nem igazán tudják használni, nekik sajnos marad a forró szél és a lobogó haj az autóban ülve. Olyan is előfordul, hogy a hónapokig nem használt klímában megtelepszenek a káros mikroorganizmusok, gombák vagy baktériumok, amelyek az első bekapcsolás után az utastérbe jutva kellemetlen meglepetéseket tudnak okozni. Irritálhatják ugyanis a nyálkahártyát, megfázásszerű tüneteket okozva, hosszabb távon pedig allergia vagy valamilyen légúti megbetegedés kialakulásában is szerepet játszhatnak. Ezeket azonban jó eséllyel eltüntethetjük a légkondicionálóból egy klímatisztítás segítségével. Az autóklíma egyébként is igényel ellenőrzést és legalább évente egyszer felülvizsgálatot. Ha nem működik tökéletesen, akkor több meghibásodásra is gondolhatunk. Elképzelhető, hogy a hűtőközeg mennyisége nem megfelelő, de az sem kizárt, hogy a klímakompresszor adta fel a szolgálatot. Ha szeretnénk élvezni a légkondi előnyeit, akkor ezeket a hibákat meg kell szüntetnünk.

A klímakompresszor cseréje

Ha a kompresszorral van probléma, akkor minden esetben a csere jelenthet megoldást. Nem olcsó mulatság, de találhatunk gyári felújított vagy utángyártott alkatrészt. A beszerzett új klímakompresszort mi is beszerelhetnénk önállóan, azonban ez több szempontból sem szerencsés. Egyrészt a szerelés közben könnyen kárt tehetünk akár a kompresszorban, akár a hozzá kapcsolódó alkatrészekben. Másrészt csak akkor élhetünk a garanciális javítás által kínált előnyökkel, ha szakemberre bízzuk a szereléssel kapcsolatos teendőket. Harmadrészt pedig, hiába szerelnénk be az új és működő klímakompresszort, ha közben nem tudjuk ellenőrizni, hogy a légkondicionáló berendezés megfelelő mennyiségű gázzal van-e feltöltve. Márpedig a klíma a hűtőközegének nagyjából tizedét akkor is elveszíti, ha tökéletes állapotban van, a szereléshez viszont le is kell fejteni a rendszerből. Ehhez egy gépre csatlakoztatják a szervizben a klímát, amely elvégzi a műveletet. Ezután következhet a klímakompresszor cseréje, majd fel is kell tölteni a rendszert. Ehhez viszont nyomáspróbát érdemes végezni, amely szintén egy speciális gép segítségével lehetséges. Ez feltölti a rendszert egy semleges gázzal, amely segítségével leellenőrizhető, hogy nincs-e valahol szivárgás a klímaberendezés alkatrészeiben. Ezután következhet a vákuumolás, majd a légkondicionáló feltöltése most már a szükséges mennyiségű hűtőközeggel. A klímakompresszor cseréjének csak akkor van értelme, ha minden lépést megteszünk, egyébként nem fog tökéletesen működni az autóklíma. Emiatt mindenképpen szakemberre kell bízni a kompresszorcserét és a klímajavítást.

A weboldal sütiket (cookie-kat) használ, hogy biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújtsa.

Adatvédelmi szabályzat