Ezért ajánlott ilyenkor a szimeringeket, tömítéseket is cserélni

Az időzítés egyszerűen minden. Viccekhez, zenéhez, főzéshez, randevúzáshoz, de akár hiszed, akár nem, még a motorokhoz is! Hogy értsd, az autó motorja egy vezérműszíjra támaszkodik, hogy működése során minden szinkronban maradhasson. Ez az alkatrész gondoskodik arról, hogy a járműben minden zökkenőmentesen funkcionáljon, és biztonságban lehess az úton. A vezérműszíj cseréje fontos karbantartási tétel. Tehát, ha van kocsid, meg kell értened, hogyan működik, mikor kell cserélni, és mire kell figyelni ilyenkor még a szervizben! Nézzük!

Mikor kell vezérműszíjat cserélni?

Fontos, hogy a vezérműszíjat az autógyártó által javasolt futási időközönként ténylegesen cserélni kell. Az ajánlott periódus gyártónként eltérő lehet, de többnyire megegyezhetünk a 90-180 ezres tartomány kaliberében. Az adott járműhöz ajánlott intervallum az autó használati útmutatójában található. Mivel a vezérműszíj gumiból készült, idővel elhasználódik, és végül elszakad. Ha ez bekövetkezik, nagyon komoly anyagi károk keletkezhetnek a hajtóműben. Dugattyútörés, szeleptörés, szelepgörbülés, hengerfej sérülés, extrém esetben akár motorblokk törés is bekövetkezhet. Ennek javítása pedig többszörösen is túlszárnyalja egy teljes vezérléscsere összegét. Az autó szervizkönyvének a cserére vonatkozó ajánlásait tehát feltétlenül be kell tartani! Ne felejtsük el, hogy mindig érdemes tájékozódni a szervizkönyvből, mert minden autónál más-más kilométer megtétele után szükséges kicserélni a vezérműszíjat és a hozzá tartozó alkatrészeket, ugyanis a vezérléscsere magában foglalja a vezérműszíj, a feszítőgörgő, a vezetőgörgő, a vízpumpa, a szimeringek és a tömítések cseréjét is. Hogy miért? Egyszerű, mert a vezérlés több létfontosságú elemből áll, amiknek az élettartama nagyjából azonos a szíjéval, és mivel a munkadíj nem kis tétel a vezérműszíj csere kapcsán, viszont a legtöbb egyéb elem költsége elhanyagolható a vezérműszíj cseréjének összköltségéhez képest, a nyugalom kedvéért nem árt egy kalap alatt elvégeztetni az egészet egyszerre.

8 jel arra, hogy bizony ideje cserélni a vezérműszíjat

Szakmai tudás vagy tapasztalat nélkül nagyon nehéz diagnosztizálni a vezérműszíj problémákat. Ezért fontos, nem győzzük hangsúlyozni, hogy ellenőrizzük a kocsink kézikönyvét a csereintervallum meghatározásához, legyünk tisztában az utolsó csere időpontjával, és vigyük időben szervizbe a járgányt. Íme azonban néhány lehetséges jel, amelyek utalhatnak arra, hogy ideje beiktatni egy karbantartást a vezérlést illetően.

  • Csökkent motorteljesítmény
  • Túlmelegedés
  • Rezgés vagy remegés
  • Hiba a jármű indításakor
  • Csikorgó, nyikorgó vagy súrlódó hangok a vezérlés felől
  • Ketyegő zaj jön a motorból
  • Szivárgó motorolaj
  • Check Engine lámpa kigyulladása

Ha a fentiek közül bármilyen rendellenességet tapasztalsz, ne halogasd az autószerelőd meglátogatását, mert minél előbb meg kell állapítani a hiba tényleges okát, legyen az akár nyikorgó, súrlódó hang vagy éppen olajszivárgás, csak úgy kerülhető el a költséges motorsérülés, ha időben felderíted, hogy honnan fúj a szél. És tudod, légy óvatos, ha esetleg telefonon keresztül kérsz előzetes árajánlatot a vezérműszíj cseréjére vonatkozóan. A kevésbé megbízható szervizek nagyszerűnek tűnő kalkulációval kecsegtethetnek, hogy megkapják a melót. Az esetek túlnyomó többségében a teljes karbantartás tehát a vezérműszíjat, a vízszivattyút, a feszítőt és a vezetőgörgőt, a tömítéseket és a szimeringeket is tartalmazza, mert ha eljön az ideje az egyiknek, általában a többiek sem maradnak le sokkal.

A weboldal sütiket (cookie-kat) használ, hogy biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújtsa.

Adatvédelmi szabályzat