Érdemes melegíteni a kocsit télen, indulás előtt?

Sokan vallják, hogy muszáj bemelegíteni a kocsi motorját télen, indulás előtt, de olyanokból is akad bőven, akik szerint azzal használunk többet, ha elindulunk, és menet közben melegítjük az autót. De vajon melyik tábornak van igaza? Ássunk kicsit mélyebbre a dolgokban, hogy kiderítsük!

Mi a helyzet a benzinesekkel?

Igazából egyik tábornak sincs igaza teljes mértékben. Amikor beindítást követően óvatosan, alacsonyabb fordulatszámon indulunk el, akkor használunk a járműnek. Viszont, ha egyből padlógázzal indítunk hideg motornál, akkor bizony idő előtt csereéretté válhat. Másrészről, a túl sokáig tartó melegítés sem tesz jót, pláne a benzinüzemű motoroknak. Azért nem jó, mert az egy helyben álló kocsi motorja sokkal lassabban válik üzemmeleggé, mialatt a beporlasztott tüzelőanyag kicsapódik a hideg hengerfalon, majd leöblíti a motorolajt. A kopási folyamat emiatt felgyorsul. A köztes megoldás a legjobb, vagyis az, ha csak néhány másodpercet várunk megindulás előtt, hogy az olajnak elég ideje legyen mindenhova elözönleni. Ez az idő függ az időjárástól, aktuális hőmérséklettől, de a kenőanyag fajtájától is. Konkrét példával élve: 10w40 olaj 0 Celsius foknál kb. fél perc alatt melegszik fel, és jut el az összes kenési helyre, azaz ennyi időre van szüksége az üzemképességhez a motornak.

A dízeles és a turbó benzines több időt igényel

Ami a dízeles és turbó benzines motorokat illeti, azokkal már más a helyzet. Ezek esetében előnyösebb, ha télen, a nagy hidegben minimum 60 másodpercig melegítjük őket, mielőtt elindulnánk. A „sima” benzines szívómotorok számára elég bőven a fél perc, de az sem probléma, ha egyből, alacsony fordulatszámon indulunk velük. Indulás után pedig fokozatosan kezdhetjük terhelni a motort, addig, míg fel nem melegszik az üzemi hőmérsékletére. Alacsony fordulatszámnál arra is figyelj, hogy ne erőltesd túl alacsonyan, valamint ne pörgesd magas fordulaton a hideg motort. Ha viszonylag új autód van, és még a bejáratási szakaszban tartasz, akkor pláne ne terheld túl a motort, légy vele kíméletes az első néhány ezer kilométer eléréséig.

Ha már üzemmeleg a motor, akkor az alacsony fogyasztás és a lehető leghosszabb élettartam eléréséhez ajánlott alacsony fordulatszámon autózni, ebben a fokozatban nem szabad intenzíven gázt adni. Amennyiben főként városban, rövid távokon autózol, akkor iktass be egy-két hetente egy hosszabb, országúti kört is, viszont, ha rendszeresen autózol településen kívül, mondjuk autópályán, akkor nem kell foglalkoznod a kiégetéssel. Azt pedig meg se próbáld, hogy lámpától lámpáig padlógázozol, és úgy akarod kiégetni a motort. A turbómotoros autók tulajdonosainak oda kell figyelni rá, hogy erősebb terhelést, mondjuk, egy autópályázást követően ne azonnal állítsák le a motort, hanem még alapjáraton legalább egy percig működtessék. Ilyen esetekben javasoljuk a start-stop rendszer kikapcsolását is.

Ami talán a leglényegesebb, hogy mindig a gyári előírásoknak megfelelő minőségben és mennyiségben kapjon motorolajat a kocsi, a gyárilag javasolt olajcsere periódust betartva. De azzal sem ártunk az autónak (sőt!), ha az előírtnál hamarabb végeztetjük el a motorolaj cserét, pláne állandó városi autózás mellett.

A weboldal sütiket (cookie-kat) használ, hogy biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújtsa.

Adatvédelmi szabályzat