Cserélhető-e tömör féktárcsa hűtöttre és fordítva?

Azzal nagyjából mindenki tisztában van, hogy ha a vezetés biztonságáról van szó, semmi sem relevánsabb, mint a gumiabroncsok és a fékek kérdésköre. A féktárcsa pedig a fékrendszer egyik legkritikusabb eleme. A modern autók napjainkban tömör vagy hűtött féktárcsákkal rendelkezhetnek. A kétféle féktárcsa vastagsága és egyéb jellemzői eltérőek. Az alábbiakban szeretnénk egy útmutatóval szolgálni, amelyben elmagyarázzuk, hogyan működnek, miben különböznek és hasonlítanak egymásra, mik a prioritásai az egyes típusok használatának, illetve érintjük azt is, hogy hogyan lehet előirányozni a fékteljesítmény javítását. Nézzük!

Kezdjük rögtön azzal, hogy megválaszoljuk a címkérdést, nevezetesen azt, hogy felcserélhető-e a két típus? A tömör féktárcsa helyére biztosan nem tudsz hűtöttet installálni, mert utóbbi jóval vastagabb. Ezért az autótulajdonosoknak tudniuk kell, hogy milyen típusú féktárcsák vannak a járműveiken. A hűtöttet többnyire az első tengelyeken használják. Ennek az az oka, hogy fékezéskor a jármű súlypontja az első kerekekre helyeződik át, ezáltal ott nagyobb fékerőt lehet alkalmazni a kerekek csúszáshatáráig, mint a hátsó tengelyen. A nagyobb fékerő viszont több hőt termel, és mivel a hűtött féktárcsának jobb a hőelvezetése, mint a tömörnek, így sokkal tovább megmarad a fékrendszer fékező hatása, mintha csak tömör tárcsákat használnának.

Melyik a jobb?

Bár mindkettő ugyanazzal az alaphidraulikával működik, a kétféle féktárcsa mégis eltérően szuperál. A szellőző modult úgy tervezték, hogy a normál működés során hosszabb ideig hatékony maradhasson. Bár sok modern jármű alapfelszereltségét képezik, egyes teherautók és terepjárók továbbra is tömör féktárcsákkal vannak felszerelve. A hűtöttek gyorsabban fejtenek ki nagyobb fékerőt, ami rövidebb féktávolságot eredményez, és mivel levegő hűtésnek vannak kitéve, nyilván a hőgazdálkodásuk is jobb, így gyorsabban is hűlnek. Ezzel ellentétben a tömör féktárcsa alkatrészei nincsenek levegős közegben, így fékezés után ennek a típusnak több időbe telik lehűlni is. Ez a fék elgyengülését, a fékezőképesség elvesztését okozhatja, ha a súrlódó anyag túlmelegszik. A szellőztetett fékrotorokat kifejezetten úgy tervezték, hogy kiküszöböljék a forró pontokat működés közben. Így kiváló fékezést biztosítanak akkor is, ha az ismételt vagy erős fékezés elkerülhetetlen. A nedves teljesítmény frontján is a hűtött viszi a prímet, hiszen nyitott a levegőre, ami könnyebb kiszáradást eredményez. Súlykérdésben laikusként is könnyen kitalálható az állás: igen, a levegősek könnyebbek, mint az azonos erő kifejtésére tervezett tömör féktárcsák. A szervizelés tekintetében viszont mindenképpen a vaskosabb fajta a megfizethetőbb, ezenkívül további előnyként hozható fel a javukra, hogy nem hajlamosak a törésre, és normál vezetési körülmények között teljesen effektívek is.

Hogyan lehet javítani a fékek teljesítményét?

Ha késleltetett lassulást és fékerő gyengülést tapasztalsz, valószínűleg izgatja a fantáziád a jármű fékrendszerének update-je. Elengedhetetlen azonban annak megértése, hogy az autó fékrendszere csak akkor működik hatékonyan, ha a gumik állapota és a felfüggesztés is optimális. Ezek nélkül a legjobb fékrendszer sem sokat javít a vezetési élményen. Amennyiben a hatásfokot szeretnéd növelni úgy fokozhatod a súrlódást a fékbetét és a forgó féktárcsa között. A súrlódási erő fokozását pedig egyes fékbetétanyagokkal érheted el.

A weboldal sütiket (cookie-kat) használ, hogy biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújtsa.

Adatvédelmi szabályzat