Betűkódok rengetegében: mit takar a CHF és az ATF rövidítés? Milyen sűrűn kell őket cserélni?

A címben található mozaikszavak mindegyike egy szervokormány-folyadék típusát takarja, amely elengedhetetlen része az autók és teherautók üzemben tartásának. Ahogy a név is sugallja, ez az a folyadék, ami lehetővé teszi, hogy csupán icipici fáradozással vagy erőfeszítés nélkül kormányozd a járművedet.

A szervokormány-folyadék biztosítja a tömlők, dugattyúk, szelepek és a szervokormány-szivattyú optimális működését. A probléma az, hogy nincs egy konkrét szabvány az előállítására vonatkozóan, ezért a gyártók saját specifikációkat alkalmaznak, így a szervokormány-folyadék növényi olajokból, ásványi olajokból vagy szintetikus ásványi olajokból áll, olyan adalékokkal, amelyek csökkentik a súrlódást, védik a korróziótól, növelik az üzemi hőmérséklet-tartományt és növelik az üzemi nyomástartományt. Beszéljük át, melyik-melyik, és azt is, hogy milyen időközönként érdemes cserélni őket!

Mit csinál a szervokormány-folyadék?

A szervokormány-folyadék az a hidraulikafolyadék, amelyet a kormányrendszerben használnak, hogy hidraulikus kapcsolatot hozzon létre a kormánykerék és az első kerekek között. Ez csökkenti a kerekek elfordításához szükséges erőfeszítést. A szervokormány-folyadék a kormányrendszeren belüli mozgó alkatrészeket is keni. Elnyomja a habzást és megakadályozza a korróziót a szervokormányban és a kormányszivattyúban, ami a járművek optimális működését biztosítja. A szervokormány-folyadékok több csoportra oszthatók, ezek egyike az ATF – automata sebességváltó folyadék, és egy másik a CHF – központi hidraulika folyadék. Jó, ha tudod, hogy ezeket nem szabad keverni, és minden alkalmazásnál a megfelelő típusú folyadékot kell használni. Az ATF általában piros színű, és elsősorban automata sebességváltókhoz fejlesztették ki. 2002-ig datált gyártmányokban ez a leggyakrabban használt szervokormány-folyadék, és az évek során a specifikációban bekövetkezett változások főként a folyadék teljesítményének meghosszabbítására irányultak. A CHF világos, szalmaszínű vagy világoszöld, és kifejezetten arra lett tervezve, hogy hosszú ideig ellenálljon a magas hőmérsékletnek és nyomásnak. Használják szervokormány rendszerekben, szintszabályozó és stabilitást szabályozó felfüggesztési rendszerekben, kipörgésgátló szisztémákban, kabriós hidraulikában és központi zárrendszerekben. A legtöbb 2005 után gyártott jármű CHF-et használ, és minden EHPS-szivattyúval felszerelt autó csak ezt alkalmazhatja a szervokormány rendszerében. Jó, ha tudod, hogy az ATF használata a CHF-re tervezett rendszerekben problémát okozhat. Az ATF ugyanis romlik, ha a CHF használatára kalibrált hőmérsékleten működik. Tehát ha az eredeti folyadék nem piros, és a jármű nem egy régi Citroen, akkor használj nyugodt szívvel CHF szervokormány-folyadékot.

Mikor érdemes szervokormány-folyadékot cserélni?

Az, hogy mikor kell cserélni a szervokormány-folyadékot, a használt folyadék típusától és a rendszerben lévő folyadéktól függ. A legjobb módja annak, hogy megtudd, milyen időközönként kell beütni egy ilyen jellegű procedúrát, ha követed a gyártó irányelveit. Általánosságban amúgy ötévente vagy 80 ezer kilométerenként érdemes cserélni. Lehetnek fizikai figyelmeztető jelek, amelyek arra utalnak, hogy a szervokormány-folyadékot bizony cserélni kell. Például egyértelműen világos színűnek kell lennie. Ha sötét, az annak a jele, hogy itt az idő. Ha bármilyen szennyeződést, törmeléket vagy iszapot látsz a szervokormány-folyadékban, szintén ideje kiöblíteni a rendszert. A kormány elfordításakor hallható nyöszörgő hangok ugyancsak azt jelzik, hogy ellenőriztetned kell a szervokormány asszisztensi posztján lévő nedűt. Ha nehezebben forgatod a kormányt, ez egy újabb szimptómája lehet annak, hogy elgurulj a szervizbe a járgányoddal.

A weboldal sütiket (cookie-kat) használ, hogy biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújtsa.

Adatvédelmi szabályzat